Kan man avtala bort giftorätten och i så fall hur?

Hej! Är gift och vi har inga gemensamma barn utan har barn sen tidigare förhållanden. Nu vill vi skriva äktenskaps förord om våra egna bankkonton, aktier och fonder som vi vill ska vara enskild egendom. Vi äger ett där vi äger 50% var. Hur skriver vi äktenskap ord så det blir rätt. Eller är det enklare att skriva att giftorätten inte ska gälla i vårt förhållande?

Vi har inga gemensamma konton utan har haft delade konton hela tiden då vi har barn på varsitt håll. Kommer allt vara enskilt vid en ev skilsmässa eller dödsfall? Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av äktenskapsrättslig karaktär och regleras främst i äktenskapsbalken (ÄktB).

Angående giftorätten

Giftorätten är ingenting man i sig kan avtala bort. Man kan dock indirekt avtala bort giftorätten genom att göra all egendom till enskild egendom. Eftersom det bara är giftorättsgods som ingår i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB) kommer varje make att behålla sin egen enskilda egendom. Om det bara finns enskild egendom behövs inte ens någon bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB).

Enskild egendom

Det finns flera olika sätt egendom kan bli enskild på. Det enklaste sättet i ert fall är att göra den enskild genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). Andra sätt är exempelvis att man mottagit en gåva där ett villkor är att den ska vara mottagarens enskilda egendom, men detta blir ju inte aktuellt i ert fall (7 kap. 2 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB) och kommer alltså ingå i en eventuell bodelning (10 kap. 1 § ÄktB).

Hur blir det i praktiken?

Du nämner i frågan att ni äger vissa konton med 50% var. Det som händer i praktiken är då att dina 50% kommer vara din enskilda egendom och din partners 50% kommer bli hens enskilda egendom. Man kan alltså göra egendom som man äger gemensamt till enskild egendom också. När man skriver ett äktenskapsförord kan man göra på lite olika sätt. Antingen kan man lista all egendom man vill ska vara enskild eller så skriver man att all egendom ska vara enskild egendom.

Avslutande råd

Om du behöver hjälp med att utforma ett äktenskapsförord kan du använda dig av vår avtalstjänst, den hittar du här.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare