Kan man avstå sitt arv?

Kan man lämna tillbaka arvet eller laglotten till dödsboet pga att man inte vill ha något ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Arvsavsägelse

En arvinge kan genom godkännande av ett testamente eller annars, skriftligen hos arvlåtaren avsäga sig sin rätt till arv (17 kap 2 § ÄB). Arvsavsägelse ska ske av en arvinge medan arvlåtaren lever. Avsägelsen måste ske uttryckligen eller så måste det otvetydigt framgå av omständigheterna att avsikten var att avsäga sig arvsrätten.

Om arvingen avsagt sig hela sitt arv är denne inte längre att betrakta som arvtagare och kan därför inte klandra ett eventuellt testamente. Det är inte möjligt att återkalla en arvsavsägelse. En arvsavsägelse gäller också mot arvtagarens avkomlingar, om inte annat anges vid avsägelsen. Arvingen måste medverka personligen vid en arvsavsägelse. En underårig kan till exempel inte avsäga sig sitt arv.

Arvsavstående

Arvsavstående kan ske först när arvlåtaren eller testatorn är död. I ett arvsavstående förklarar någon som är arvsberättigad att han eller hon avstår från sitt arv. Avståendet kan göras ända till dess arvskifte sker och kan avse hela eller delar av arvslotten. Avståendet kan avse en viss summa eller sak. Till skillnad från arvsavsägelse träder den avståendes avkomlingar in i stället för den avstående när det gäller rätten till arvet.

Jag antar att arvlåtaren har gått bort (då du i din beskrivning angett att det finns ett dödsbo). I så fall kan man avstå från arvet, och avståendet kan ske ända till att arvskiftet sker.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare