Kan man avsäga sin rätt till arv?

Kan ett skuldsatt barn avsäga sig arv från sina föräldrar och hur skall det i så fall gå till?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsavstående

En arvinge har rätt att avstå från sin rätt till arv både om arvet följer av ärvdabalken eller om det följer av testamente, (17 kap. 2 § ärvdabalken).

Vad innebär ett arvsavstående?

Ett arvsavstående innebär att en person som egentligen har rätt till arv enligt ärvdabalken eller testamente frivilligt avsäger sig rätten att ärva. Ett arvsavstående sker efter att arvlåtaren gått bort. När en arvtagare väljer att göra ett arvsavstående kommer arvet att fördelas som om arvtagaren avlidit och även detta görs i enlighet med reglerna om arvsrätt i ärvdabalken, (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Formkrav för arvsavstående

För att ett arvsavstående ska vara giltigt krävs det att det ska göras skriftligt, det ska signeras av arvtagaren som vill avstå från sitt arv och det ska ske efter att arvlåtaren gått bort. Det skriftliga arvsavståendet ska lämnas in senast i samband med att bouppteckningen registreras hos skatteverket, (17 kap. 2 § ärvdabalken).

Är det lagligt att göra ett arvsavsåtende för en skuldsatt arvinge?

Det borde inte innebära några problem att göra ett arvsavstående även om man är skuldsatt. Det är dock mycket viktigt att ett arvsavstående sker innan arvet fördelas mellan arvingarna i samband med arvlåtarens död, man brukar kalla detta för arvskifte. Sker arvsavståendet efter arvskiftet kan det istället betraktas som en gåva vilket innebär att kronofogden har en möjlighet att begära att gåvan ska återgå till din mans bror och den kan sedan utmätas.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare