Kan man avsäga sig sitt arv till förmån för sina barn?

vi är 5 barn som ska dela arvet efter våra föräldrar som har gått bort. Nu vill en av oss avsäga sig sin andel till förmån för sina barn ( personen ifråga har skuld till kronofogden ) går det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Kan man avsäga sig sitt arv?

Det finns två olika sätt att inte ta del av sitt arv, antingen genom arvsavsägelse eller arvsavstående.

Vid en arvsavsägelse avsäger arvingen sig arvet helt. Arvet fördelas då som att hela arvsgrenen eliminerats. Arvet går alltså inte vidare till dennes barn heller vid en arvsavsägelse (17 kap. 2 § ÄB).

Vid arvsavstående innebär det att arvingen avstår sitt arv, men arvet fortsätter att fördelas på den arvsgrenen. Arvet som personen avsäger sig går alltså vidare till hens barn.

Kan personen avsäga sig arv till förmån för sina egna barn?

Det är fullt möjligt för personen att avsäga sig sitt arv till förmån för sina barn. Om personen vill att barnen ska ärva istället rör det sig om arvsavstående. Skulden hos kronofogden hindrar inte denna möjligheten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare