Kan man avsäga sig arv som bröstarvinge utan vederlag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 17 kap 2 § i ärvdabalken (ÄB) kan man avsäga sig ett arv genom att godkänna ett testamente eller annars skriftligen hos den förälder vars arv du vill avsäga dig från. I paragrafens andra stycke framkommer att även om du avsäger dig denna rätt, så har du under vissa förutsättningar rätt din laglott. Din laglott utgör hälften av din arvslott enligt 7 kap 1 § ÄB. Arvslotten bestäms enligt 2 kap 1 § ÄB och är lika mellan dig och dina eventuella syskon.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare