Kan man återkalla ett arvsavsägande

Alldeles efter att min far gått bort gjorde mitt enda syskon ett skriftligt undertecknat och bevittnat avstående av all framtida arv i vilken form det än var.

Jag har uppfattat det från min syster som ett;

"Ok jag fick väl mer än du efter pappa så du kan få det som blir över då mamma går bort".

Vi har haft en dålig relation innan min far gick bort och även i huvudsak efteråt.

Vår gemensamma mamma är mkt dålig. Hon har en samlad förmögenhet på ca 700 000kr.

Dessa pengar skall som jag förstår det genom min systers arvsavstående vara "mina". Nu undrar jag om min syster kan ångra sitt gjorda

arvsavstående?!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att din syster har gjort en arvsavsägelse enligt 17 kap 2 § ärvdabalken. Är denna giltig, så är den oåterkallelig och alltså inte möjlig att ångra. Dock har bröstarvingar en rätt att trots en arvsavsägelse få ut sin laglott. Laglotten är hälften av den totala arvslott din syster annars skulle fått utan arvsavsägelsen.

Observera dock att arvsavsägelser kan vara ogiltiga om de inte följt formkraven eller om det inte är ett giltigt avtal enligt avtalslagens generella regler.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare