Kan man använda 6-månadersregeln på skada i smartphone?

Hej. Jag köpte nyligen en smartphone ifrån en butik. Hemma öppnade jag paketet och allt såg bra ut. Jag började ladda den och la den på soffan. När jag senare tittade på den hade skärmen en spricka, en tunn liten spricka i nedre hörnan. Vi var fler i huset just då, och alla bevittnade detta. Kan jag använda KköpL, och dess sexmånaders regel och hävda ursprungligt fel, speciellt med hjälp av vittnena, eller kommer det bli ord mot ord från mig och försäljarens serviceställe som säkert kommer hävda oaktsamhet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Konsumentköplagen är tillämplig om du som privatperson köpt telefonen i en butik.

Sprickan utgör ett fel i varan.

Du kan använda dig av konsumentköplagens 6-månadersregel i 20 a §. Den innebär att felet presumeras ha funnits innan du mottog varan, under sex månaders tid efter mottagandet. Står det bara ord mot ord håller alltså presumtionen och du har framgång med ditt case. Säljaren måste kunna bryta presumtionen och göra det troligare att skadan uppkom efter köpet för att nå framgång, vilket inte borde vara särskilt möjligt med tanke på att skadan visade sig näst intill direkt efter köpet och du har ditt och andras vittnesmål.

Vid sidan av denna reglering har du säkerligen fått en garanti av säljaren innebärande att säljaren fixar skadan med ett leende på läpparna. Att köpa en smartphone är ett relativt stort köp, och de flesta företag är måna om att få goda och varaktiga kundrelationer. Använd dig av garantin du fick vid köpet, och om det mot förmodan inte finns någon sådan, 6-månadersregeln.

Reklamera alltså felet hos säljaren och ge säljaren möjlighet att avhjälpa felet (vare sig det är med garanti eller 6-månadersregeln). Jag tror att det löser sig problemfritt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare