Kan man anmäla socialtjänsten?

Hej! Tack för att ni finns.

Fråga: Hur ska man gå tillväga när socialtjänsten bryter mot lagen och går tvärtemot domstolsbeslut?

Kan man anmäla socialtjänsten?

Mer kärlek åt folket

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt socialtjänstlagen 13 kap 1 § utövar Inspektionen för vård och omsorg (IVO) tillsyn över socialtjänsten. Enligt socialtjänstlagen 13 kap 2 § innebär denna tillsyn en granskning av verksamheten så att lagar och föreskrifter följs.

I det fall IVO inte på egen hand utreder händelser av sådant slag som beskrivs i din fråga kan du uppmärksamma detta genom att kontakta inspektionen. Observera att IVO inte har någon skyldighet att utreda din anmälan utan gör en självständig bedömning huruvida det finns skäl att utöva tillsyn.

Vidare kan man göra en anmälan hos Justitieombudsmannen (JO) som kan utmynna i ett JO-beslut där JO klargör huruvida myndigheten handlat i enlighet med lagen eller inte. JO:s beslut är inte rättslig bindande vilket innebär att myndigheten i fråga formellt sätt inte behöver rätta sig efter kritiken.

Slutligen kan medarbetaren bli föremål för tjänstefel enligt Brottsbalken 20 kap 1 § i det fall denne uppsåtligen eller av oaktsamhet genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften. Åsidosättandet skulle i sådant fall bestå i att medarbetaren underlåter att följa de lagar och bestämmelser som finns att följa.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare