Kan man anmäla sin hyresvärd för framkallande av fara för annan?

Kan man anmäla en hyresvärd för- framkallandet av fara i följande fall. Miljökontoret har för 3 månader konstaterat att det inte är bra för människor att bo i den lägenhet som vi bor i eftersom ventilationer är dåligt och en hälsofara . Hyresvärden uttalar sig i varje svar från miljökontoret nedsättande mot de och kommer med många ursäkter sen 3 månader medan vi ( ett gammalt par ) måste bo i denna lägenhet . När hyresvärden håller på med att anklaga miljökontoret för felaktig utförande och att inspektörerna inte vet vad de pratar om så tycker jag att hyresvärden inte bryr sig om hälsan av oss . Han kommer med alla mögliga anklagelser och till och med hot mot mig eftersom jag anmälde dåliga luften i lägenheten. Kan man anmäla hyresvärden för det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Framkallande av fara för annan

I 3 kap. 9 § brottsbalken föreskrivs straffansvar för den som av grov oaktsamhet utsätter annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom. Bestämmelsen föreskriver böter eller fängelse i högst två år.

Faran måste vara konkret vilket innebär att det måste vara existentiellt möjligt att en viss gärning kan leda till en viss följd och vidare måste det vara sannolikt att gärningen ifråga kommer att leda till fara. Fara kan avse en allvarlig sjukdom, men det krävs alltså att sjukdomen också kvalificeras som allvarlig för att ansvar ska kunna utdömas. Huruvida lägenhetens brister innebar en sannolik fara för allvarlig sjukdom beror på hur pass omfattande bristerna var. Det krävs alltså att en fara ska ha uppkommit i det specifika fallet. Om faran har varit utesluten av någon anledning, har inte någon konkret fara inte förelegat.

Framkallande av fara för annan genom underlåtenhet

I det fall du beskriver, uppstår frågan om hyresvärden kan dömas för framkallande av fara för annan genom underlåtenhet att hålla lägenheten i ett gott skick. För att kunna dömas för ett brott begånget genom underlåtenhet att göra något (genom passivitet) krävs att personen är i s.k garantställning. Med garantställning avses att personen har skyldighet att agera i vissa situationer. Huruvida hyresvärdar i en sådan situation du beskriver har sådan garantställning är svårt för mig att med säkerhet besvara eftersom rättsläget inte är helt klart, men det finns visst stöd för att detta föreligger i praxis och juridisk litteratur.

Olaga hot

I din fråga nämner du att hyresvärden har framfört hot. Jag vill upplysa om att det finns ett brott som heter olaga hot. Den som hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år enligt 4 kap. 5 § brottsbalken. Straffansvaret förutsätter alltså hot om en brottslig gärning, såsom exempelvis misshandel. Vidare krävs det att hotet ska ha varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan för dennes eller annans säkerhet till person eller egendom. Det krävs därmed inte att den hotade faktiskt känner fruktan, utan det räcker med att hotet är av sådan karaktär att man normalt sätt skulle känna fruktan.

Sammanfattningsvis

Om man upplever att man har blivit utsatt för ett brott, bör man anmäla detta till Polisen. I det fall du beskriver är det möjligt att anmäla hyresvärden för framkallande av fara för annan men huruvida domstolen, i det fall det blir rättegång, dömer hyresvärden för brottet ifråga beror på om domstolen anser att hyresvärden var i s.k garantställning. Rättsläget är till viss del oklart på detta område, varpå det är svårt för mig att ange hur domstolen skulle tänkas resonera i ett sådant fall.

Om du upplever att du blivit utsatt för olaga hot, rekommenderar jag dig att även anmäla detta brott till Polisen.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Marika JaanisteRådgivare