FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp01/02/2022

Kan man anlita er som juridiskt ombud i ärende om försörjningsstöd?

Hejsan

Vad skulle det kosta att få typ rättshjälp från er i fråga om försörjningsstöd.

Förvaltningsrätten skall ju vara neutral i sin bedömning.

Men jag finner att socialtjänstens juristers juridiska formulering väger tyngre än formulering från en privatperson. Där av för att en överklagan skall behandlas rättvist, så måste båda parter ligga på samma juridiska nivå.

Som privatperson saknar jag detta och är i princip enligt ovan rättslös.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lawline hanterar ärenden i de flesta områden, förutom skatte- och straffrätt. För att få svar på om vi kan hjälpa dig i ditt ärende och vad det skulle kosta så kan du skicka en kostnadsfri förfrågan till oss här. I förvaltningsrättsliga mål är utgångspunkten emellertid att vardera part ska stå för sina egna kostnader. Det innebär alltså att du har begränsade möjligheter att få ersättning för dina ombudskostnader i förvaltningsrätten och således kan behöva betala kostnader ur egen ficka om du inte får hjälp från din hemförsäkring eller beviljad rättshjälp enligt rättshjälpslagen.

Det finns begränsat med utrymme att bli beviljad rättshjälp enligt rättshjälpslagen i förvaltningsdomstol

I vissa fall har den enskilde rätt att få rättshjälp enligt rättshjälpslagen vilket utgör ett ekonomiskt stöd till den som behöver hjälp av en jurist. Att få rättshjälp innebär att staten betalar delar av dina kostnader för den advokat eller jurist som biträder dig i en viss angelägenhet. Du betalar dock en del av kostnaderna själv genom rättshjälpsavgiften. Det är Rättshjälpsmyndigheten eller en domstol, om det gäller ett pågående mål, som beslutar om rättshjälp. Du måste däremot själv kontakta den advokat eller jurist som du vill ha som ombud.

För att man ska bli beviljad rättshjälp får den beräknande årsinkomsten inte överstiga 260 000 kr. Behovet av juridiskt biträde ska inte heller kunna tillgodoses på annat sätt, exempelvis genom rättskyddet i hemförsäkringen. Till slut så måste det också anses som rimligt att staten ska bidra till kostnaderna med hänsyn till angelägenhetens art och betydelse, tvisteföremålets värde och omständigheterna i övrigt. (se 6-8 §§ rättshjälpslagen) Om den rättssökande själv kan ta till vara sina intressen brukar det inte anses finnas något behov av biträde. Behovet av biträde är också i hög grad beroende av vilken domstol som ska handlägga ärendet. I förvaltningsrättsliga ärenden har biträdesbehovet ansetts som mindre till följt av att förvaltningsdomstolarna har ett mer vidsträckt utredningsansvar och ansvar för processledningen än i allmän domstol. (Prop 1996/97:9 s 115)

Sammanfattningsvis är det nämnvärt att domstolen ska grunda sitt beslut på handlingarna i målet och vad som i övrigt framkommit i målet enligt 30 § förvaltningsprocesslagen och domstolen ska vara objektiv i sin bedömning. Trots det kan jag förstå din oro och känslan av att du hamnar i underläge. Du har rätt att anlita ett ombud, men det kan vara kostsamt och det är inte säkert att du får ersättning för dina kostnader. Du kan kolla med hemförsäkringen om det är något som ingår i ditt rättsskydd. Det torde dessvärre finnas lite utrymme för att du ska bli beviljad rättshjälp i och med att det sällan anses finnas ett sådant behov vid förvaltningsdomstolarna. På vår bokningssida kan du skicka en kostnadsfri förfrågan om vi kan hjälpa dig med ditt ärende.

Även om det inte var ett direkt svar på om vi kan ställa upp och vad det kan kosta så hoppas jag svaret gav dig lite vägledning hur du kan gå vidare och med vilka förutsättningar. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare