FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/04/2019

Kan man ångra lagfart?

Hej! Jag skilde mig för 3 månader sen och skrev på lagfarten till min make. Kan man ångra sig? Han bor i huset.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om lagfart regleras i jordabalken (1970:994).

Lagfart är för övrigt ett bevis på vem som äger en fastighet.

Jag tolkar din fråga som att din ex-man har registrerat överlåtelsen och fått lagfart på den aktuella fastigheten.

19 kap. 40 § i jordabalken (1970:994) kan i sig pröva ett förvärvs (lagfarts) giltighet. Paragrafen ger dock inte någon en möjlighet att ångra en överlåtelse.

Svaret på din fråga är alltså att det inte riktigt går att ångra en sådan överlåtelse, där din ex-man har fått lagfart.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare