FrågaAVTALSRÄTTGåva27/12/2023

Kan man ångra en gåva?

Jag har skänkt en broderad tavla med religiöst motiv till en kyrka.Trodde att dom skulle hänga den i kyrkan, men den finns ingenstans. Kan jag på dom grunderna begära att få tillbaka tavlan ??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i gåvolagen. Jag utgår från att det inte fanns några tydliga villkor för gåvan.

Du kan som utgångspunkt inte ångra en giltig gåva.

Utgångspunkten är att det inte är möjligt att ångra en giltig gåva. För att en gåva ska vara giltig ska fyra rekvisit vara uppfyllda (1 § och 2 § gåvolagen);

(1) En förmögenhetsöverföring ska ha skett. Det här kriteriet är förmodligen uppfyllt, då du överfört din tavla till kyrkan.

(2) Du måste ha gett bort tavlan frivilligt till kyrkan.

(3) Du måste haft en avsikt att ge bort tavlan som gåva till kyrkan.

(4) Kyrkan ska ha fått tavlan i sin besittning.

Utifrån den information jag fått är det svårt att avgöra om de uppräknade kriterierna är uppfyllda. Ifall att de uppfylls har du inte rätt att ångra din gåva. Är de däremot inte uppfyllda är gåvan ogiltig, det finns då möjlighet att få tillbaks gåvan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare