FrågaAVTALSRÄTTGåva05/06/2017

Kan man ångra en fullbordad gåva?

Hej,

Jag och min far har en väldigt dålig relation, problem fram och tillbaka och jag sa för någon vecka upp kontakten med honom. I samband med uppbrottet fick han för sig att skicka mig 300 000kr som i teorin skulle gått till mitt lägenhetsköp + renovering som jag och min sambo köpt. Detta skulle vara enligt överresnkommandet vara en gåva till mig. Problemet är att både renovering och lägenhetsköp är gjort så pengarna har kommit in "försent".

Så nu sitter jag med 300 000kr och vet inte riktigt vad som kan ske efter detta.

Kan min far, som allt för ofta ändrar sig, kräva tillbaka dessa pengar?

Inget kontrakt eller liknande finns.

Tack så mycket för hjälpen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Man kan inte längre ångra sig när en gåva har fullbordats, i I lagen anges att en gåva inte är bindande om den inte har fullbordats (se 1 § gåvolagen). Motsatsvis så är en gåva bindande när den har fullbordats. En gåva i pengar fullbordas när pengarna har överlämnats till mottagaren (se 2 § gåvolagen).

Om det däremot är ett villkor att gåvan ska användas till lägenhetsköp och renovering är det eventuellt möjligt för din pappa att gå till domstol och kräva att gåvovillkoret fullbordas (se s. 34 i Gåva - juridik i praktiken av A. Molin och U. Svensson). Eftersom ni redan köpt lägenhet och renoverat så skulle man nog kunna argumentera för att hans eventuella villkor var menat att vara ett ekonomiskt bidrag p.g.a att ni lagt ut så mycket pengar, men domstolen kan vara av en annan åsikt.

I övrigt är en gåva som vilket avtal som helst och kan ogiltigförklaras av en domstol p.g.a tvång, svikligt förledande och ocker (se kap. 3 avtalslagen). De grunderna skulle kunna vara aktuella men jag tycker det låter som att din pappa har överfört gåvan till dig frivilligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare