FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/09/2022

Kan man ändra taxeringsvärdet?

Kan man få ett taxeringsvärde ändrat retroaktivt, om det tillkommer nya fakta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga beror på vilken typ av fakta som har tillkommit. Regler om fastighetstaxering finns i fastighetstaxeringslagen. Det din fråga rör är ändring av taxeringsvärdet vid en annan tidpunkt än de regelbundna fastighetsdeklarationerna. Detta kallas särskild fastighetstaxering. Särskild fastighetstaxering får ske om det finns nytaxeringsgrunder. Det finns relativt många nytaxeringsgrunder och de är reglerade i 16 kap. 2 – 5 § fastighetstaxeringslagen. Exempel på några nytaxeringsgrunder är:

· Om taxeringsvärdet bör ändras med minst en femtedel, dock minst 25 000 kronor.

· Om kostnader på minst en miljon kronor har lagts ned på fastigheten.

· Om det sammanlagda värdet för ett småhus bör ändras med minst 100 000 kronor.

· Om fastighetens markareal har förändrats.

· Om fastigheten bör omklassificeras till en annan fastighetstyp.

Det finns ytterligare nytaxeringsgrunder som du finner genom laghänvisningen ovan. För det fall att du tror att kan ha rätt till en särskild fastighetstaxering så kan du göra en begäran om omprövning av fastighetstaxering hos Skatteverket. Blankett för begäran finner du HÄR.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare