Kan man ändra priset under avtalsförhandlingarna?

Hej, Jag ringde till en lantbrukare som hade annonserat ut en traktor. Det stod inget pris så jag ringde och frågade, fick då priset på 45,000 kr. En vecka senare när jag ringde tillbaka fick jag priset 50,000 kr. Får man göra så? Höja priset utan anledning? Vad gäller? Vi ingick inget avtal eller likande under vårt första samtal, endast pris framkom. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar huruvida säljaren i detta fall kan anses vara bunden till sitt första prisförslag.

För att säljaren ska vara bunden till sitt prisförslag vid det första samtalet krävs det att det är möjligt att klassificera prisförslaget som ett bindande anbud. Det görs här en gränsdragning mellan (bindande) anbud och andra (icke bindande) uttalanden som görs inom ramen för avtalsförhandlingar. För att  kunna klassificera prisförslaget som ett bindande anbud krävs då bland annat att uttalandet givit dig som mottagare ett befogat intryck att säljaren haft som avsikt att binda sig. Bedömning görs här på objektiva grunder och kommer bero främst på hur säljaren formulerat sig vid ert första telefonsamtal. Exempelvis om säljaren givit dig ett erbjudande där du får en viss tidsfrist på dig att acceptera erbjudandet rör det sig troligen om ett bindande anbud. Förutsatt att säljaren inte uttryckligen sagt något annat är huvudregeln att muntliga anbud inte har någon tidsfrist, alltså kan de enbart göras gällande av mottagaren om de accepteras omdelbart (se 3 § 2 st avtalslagen). Detta skulle då innebära att det efter samtalet tagit slut inte längre går att klassificera prisförslaget som ett bindande anbud. Förutsatt att det inte förelegat något bindande anbud eller annars något avtal mellan dig och säljaren står det säljaren fritt att sätta priset på sina varor. Min slutsats är således att det i juridisk mening inte finns några hinder för säljaren att höja priset på det sättet han/hon gjort.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare