Kan man ändra namn och personnummer och på så sätt bli av med en villkorlig dom i belastningsregistret?

Hej

Om man finns med i belastningsregistret, Kan man då ändra namn och personnummer och på så sätt bli av med den eller följer den med det nya personnumret?

Vad har man för valmöjligheter, är det bara att vänta i tio år för man har en villkorlig dom för att söka ett jobb?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, tyvärr har du inte så mycket valmöjligheter när det gäller belastningsregistret. Alla som har gjort sig skyldiga till ett brott står med och måste vänta i fem eller tio år beroende på vilket brott de dömdes för.

Namnbyte kan du ansöka om när du vill men personnummer byts bara i särskilda fall

Du kan självklart ansöka om att få byta namn om du vill det, men det är inte till för att du ska slippa anmärkningar i belastningsregistret.

Du kan bara byta personnummer av vissa specifika anledningar. Du kan byta personnummer om du kan visa att du föddes ett annat år, månad eller dag än vad ditt personnummer visar idag. Du kan byta om det blev fel när ditt kön registrerades i samband med din födelse. Du kan byta om du vill ändra din juridiska könstillhörighet. Vill du söka om byte av personnummer av någon av de här anledningarna är det självklart möjligt, men du kan inte göra det för att du vill slippa anmärkningarna i ditt brottsregister.

Myndigheter hålls uppdaterade om byten av namn och personnummer

Skatteverket sköter både namnbyten och ändring av personnummer. De har ett register med alla folkbokföringsuppgifter som de alltid håller uppdaterat. Genom ett aviseringssystem kan alla andra myndigheter få information om dina personuppgifter. Byter du personnummer får myndigheter en avisering om ditt nya personnummer och ditt gamla personnummer. Byter du namn och/eller personnummer kommer Polisen, som sköter belastningsregistret, kunna hålla sig uppdaterade om det. Din gamla identitet och registrerad information om dig försvinner alltså inte bara efter bytet.

Sammanfattningsvis kan du så klart söka om namnbyte om du kan ansöka om att byta personnummer om du har en giltig grund för det. Det är dock inte tänkt att fungera som ett sätt att slippa noteringar i belastningsregistret. Byte av personnummer och namn registreras hos Skatteverket och Polisen samt andra myndigheter hålls uppdaterade om förändringar. Sånt som registrerats om dig tidigare som exempelvis en dom försvinner alltså inte bara för att namn eller personnummer ändras. Man får helt enkelt vänta på de tio åren går tills domen försvinner ur registret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare