FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/03/2014

Kan målsägande ändra åklagarens åtal?

Kan jag som målsägande i ett brottsmål överklaga åklagarens yrkande om brottet jag utsatts för, t.ex. om jag anser att den åtalade inte ska fällas för försök till mord utan istället fällas för misshandel,om jag anser att jag blivit utsatt för misshandel och inte mordförsök?

Lawline svarar

Hej,

Om åklagaren väckt åtal för ett brott till vilket du är målsägande, har du rätt att biträda åtalet (se 20 kap 8§ 2 st rättegångsbalken). Genom att biträda åtalet blir du part i målet och har samma befogenheter som åklagaren att lägga till ytterligare utredning eller bevisning. Om du som målsägande biträtt åtalet ges du även en rätt att justera åtalet (enligt 45 kap 5§ 3 st rättegångsbalken). Att du ges en rätt att justera åtalet innebär att du som målsägande kan välja ändra åtalet mot gärningsmannen från försök till mord, till misshandel. En sådan ändring av åtalet kan ske muntligen till domstolen eller, om målet ännu är i förberedelsefasen, skriftligen till tingsrätten.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare