Kan läkare neka utskrivning av medicin på den grunden att patienten har spärrat sin journal?

Hej

Jag var till vårdcentralen för ett tag sedan. Ville ha utskrivet antideppressiv medicin men eftersom jag hade spärrat mina journaler samt medicinlistor så förklarade läkaren att de inte får skriva ut medicin till mig då de inte kan läsa journalerna och på det sättet få reda på min medicinska bakgrund. Dessa journaler är alltså flera år gamla och då för flera år sedan åt jag antidepressiv medicin ett tag men jag kan inte se att det har någon revelans med nuläget att göra då jag inte ätit antidepressiva på flera år och inte heller äter någon annan medicin. När jag spärrade journalen så fick jag information om att jag själv ansvarar för att meddela läkaren om min medicinska historik när journalen blivit spärrad. Så jag undrar om läkare verkligen får neka mig medicin på denna grunden? Jag har ju faktiskt informerat läkaren om min historik precis som det stod men ändå får jag ingen hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 2 § patientdatalagen kan en patient spärra uppgifter i förhållande till andra vårdgivare som annars skulle kunna göras tillgängliga genom sammanhållen journalföring. Du har alltså valt att andra vårdgivare inte ska få ta del av de uppgifter som finns i din journal. Det stämmer att när journalen är spärrad så är det du som ansvarar för att berätta sådant som vårdpersonal kan behöva veta för att de ska kunna ge dig bra vård. Läkare borde inte kunna neka dig medicin på den grunden att du har spärrat din journal. Som patient har du en rätt att spärra din journal och detta kan inte leda till att du får sämre vård. Om du har informerat om din historik så kan jag inte se att det skulle finnas några problem.

Om du har fler frågor gällande detta eller annat så är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare