FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/08/2019

Kan köparen kräva tillträde till bostadsrätt på morgonen på tillträdesdagen?

Hej!

Jag undrar helt kort om en bostadsrättsköpare har rätt att kräva tillträde till en lgh efter att köpekontraktet är skrivet men innan tillträdet?

Köparen har redan varit i lgh en gång efter att köpekontraktet skrevs. Och mätt väggarna o s v.

Nu vill de inspektera städningen innan vi själva har hunnit inspektera den och rätta till saker.

Städningen avslutas torsdag kväll kl 22.00 ca. Då har vi inte möjlighet att inspektera den själva utan gör det på lördagsmorgonen. Tillträdet är kl 10.30 på lördagen. Köparen försöker tvinga oss att de ska få komma 9.30 och kolla städningen innan tillträdet.

Vi känner att vi själva måste ha tid att kolla städningen och då hinns det i te med inspektion före tillträdet. Normalt är väl att städningen kollas efter tillträdet? Så har vi alltid gjort!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar förutsätter jag att ni säljer bostaden i egenskap av privatpersoner och inte i näringsverksamhet.

Eftersom din fråga handlar om en bostadsrätt som räknas som lös egendom blir köplagen (KöpL) tillämplig. Viktigt att komma ihåg är att KöpL är dispositiv vilket innebär att i första hand gäller det som ni och köparen har avtalat om och i andra hand gäller lagen.

Vad har ni avtalat?

Det som ni har avtalat är alltså det som gäller. Om ni upprättat ett kontrakt gäller det som står där. Ifall det står i kontraktet att köparen får tillgång till bostaden 10:30 på lördagen är det också det som gäller. Ifall det istället står att köparen får tillgång till bostaden under lördagen gäller detta.

Kan köparen kräva tillträde 9:30 på lördagen?

Om ni har avtalat om tillträde till bostaden 10:30 kan inte köparen kräva tillträde innan denna tid. Även om ni har avtalat om att köparen ska få tillträde någon gång under lördagen kan inte köparen kräva att specifikt få tillgång till bostaden redan 9:30.

Vad bör ni göra?

Säg till köparen att det som ni avtalat om är det som gäller och att de först får tillträde till bostaden vid avtalad tid. Sedan är det bara att vägra köparen tillträde innan 10:30 på lördagen då ni själva hunnit inspektera städningen. Köparen har alltså ingen juridisk rättighet att kräva tillträde till bostaden redan 9:30 för att själva inspektera städningen när de får möjlighet att göra det senare under dagen.

Svar:

Nej, en bostadsrättsköpare har inte rätt att kräva tillträde till en lägenhet innan avtalad tillträdestid om inget annat specifikt har avtalats.

Ifall det skulle uppstå ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se. Likaså om du skulle behöva ytterligare juridisk rådgivning av en av Lawlines jurister kan du kontakta mig där.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare