FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/11/2021

Kan köpare av min bil kräva prisavdrag eller häva köpet?

Hej!

Jag har precis sålt en bil.

I annonsen miltal, utrustning och att det är en gammal bil med skavanker. 23500mil och 13000kr. Bilen var Nybesiktigad ua. och skattad.

Jag sa till köparen att den hackar ibland när man kör iväg. Han tar bilen på en provkörning innan han bestämmer sig för att köpa den.

Några dagar senare så skriver han att han haft bilen på verkstad och växellådan är dålig. Han vill lämna tillbaka bilen eller att jag betalar hälften av reparationen.

Vad gör jag och vilka skyldigheter har jag?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst måste tillämplig lag konstateras. Jag antar att du inte sålt bilen inom ramen för en affärsrörelse, utan som privatperson. För köpeavtal mellan privatpersoner är Köplagen tillämplig (KöpL 1§). Köplagen är dispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort.

Köparen av bilen har uttryckt en önskan om att få ersättning för växellådan alternativt häva köpet av bilen. Jag utreder frågan nedan utifrån antagandet att reklamationen gjordes i skälig tid.

Reklamation

Köparen har inte rätt att åberopa att en vara är felaktig om densamma inte reklamerar varan. Reklamationsrätten löper i två år från det att köparen tagit emot varan (KöpL 32§). Reklamation görs genom att informera säljaren (dig) att ett fel föreligger med bilen, och att man avser göra någon påföljd gällande. För att köparen ska få lov att reklamera bilen måste den vara felaktig (KöpL 30§).

Konstateras fel i varan har köparen rätt att kräva att du som säljare avhjälper felet utan kostnad för köparen (i detta fall reparera bilen), om det inte medför en oskälig kostnad för dig (34§ KöpL). Detta innebär att om kostnaden för avhjälpande är så pass hög att du inte längre tjänar på att sälja bilen så får du neka. Köparen har isåfall rätt att häva köpet, enligt 39§ KöpL. Köparen får även kräva prisavdrag enligt 38§.

Har det förelegat ett fel med bilen i fråga?

Bilens egenskaper...

Enligt 17§ KöpL skall varan, i ditt fall bilen, i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Bestämmelsen innebär kortfattat att det ni avtalat om faktiskt ska gälla. Om bilen säljs i ett visst skick kan köparen således inte förvänta sig, om inget annat anges, att skicket ska förbättras innan överlåtelsen. Detta innebär att köparen inte kan kräva att bilen du sålt ska levereras i bättre skick än vad ni avtalat om. Så vitt jag förstår så klargjorde du att det finns vissa problem med bilen innan han köpte den. Att bilen har gått 23 500 mil, att den såldes för 13'000kr (vilket, i en subjektiv bemärkelse, inte är särskilt mycket för en bil) samt att du informerat köparen om att det förekommer ''hack'' vid start påverkar såklart vad som kan förväntas av bilens egenskaper. Dessa problem kan köparen självklart inte kräva att du ska avhjälpa med stöd av 17§.

Med fog kan förvänta sig...

Enligt den sjuttonde paragrafens tredje stycke så ska varan anses felaktig om den avviker från vad köparen med fog kan förvänta sig. Detta innebär att viss vikt även läggs vid vad köparens intryck är vid tiden för försäljningen. Om bilen säljs i sådant skick att köparens avsikt är att kunna köra den så måste köparen också faktiskt kunna köra bilen. Detta borde emellertid inte vara något problem i ditt fall eftersom köparen provkört bilen.

Felaktiga beskrivningar och utfästelser...

Enligt KöpL 18§ är bilen även felaktig om skicket avviker från hur den beskrivits innan köpet. Som du beskrev bilen i frågan ''hackar'' den när man ska köra iväg. Bilen var också nybesiktad utan anmärkning. Min bedömning, baserat på det underlag jag har, är att denna bestämmelse inte kan göras gällande emot dig i ditt fall. Detta eftersom du så vitt jag vet klargjort att det finns vissa tekniska problem med bilen, vilka kan föranledas av exempelvis en ''hackig'' växelspak. Utfästelsen ''att bilen hackar när man kör iväg'' begränsar köparens möjlighet att göra den gällande.

Undersökningsplikt

Köparen har en skyldighet att undersöka varan innan köp. Detta medför att köparen inte får lov att såsom fel åberopa vad denne måste anses ha känt till vid köpet. Detta får betydelse i ditt fall beroende på varför växellådan behöver bytas ut. Om det exempelvis är till följd av att växelspaken är ''trög'' eller krånglig att reglera, så borde köparen med hög sannolikhet ha upptäckt detta när denne provkörde bilen. Detta medför att växellådan, i sådana fall, inte får anges som fel.

Riskens övergång

Enligt KöpL 13§ går risken för bilen över på köparen när bilen kommer i dennes besittning. Detta innebär att köparen är ansvarig för skador som uppkommer på bilen efter det att köparen mottagit bilen efter köp (KöpL 13§).

Dolt fel

Det finns emellertid ett undantag. Dolda fel (fel som fanns vid köpet men som inte gick att se/ upptäcka vid köparens undersökning av varan) kan göras gällande mot dig som säljare även om problemen visar sig först senare (KöpL 21§). Detta betyder att om felet med växellådan fanns där innan överlåtelsen av bilen skedde, men det inte gick att upptäcka, så räknas det som fel i varan. I dessa fall har köparen möjlighet att reklamera bilen. Återigen, i ditt fall har du informerat om att bilen ''hackar''. För att kunna reklamera med dolt fel som anledning måste det inte ha gått att hitta felet genom en undersökning som kan utföras av en person med ''normala kunskaper'' om bilar. I ditt fall kan detta enbart få betydelse om bilen ''hackade'' på grund av t.ex. motorn, och felet med växellådan visade sig först senare.

Slutsats

Köparen av bilen har gett uttryck för en vilja att reklamera bilen, för att antingen häva köpet eller få felet avhjälpt (i detta fallet få dig att bekosta hälften av reparationskostnaden för växellådan). Givet informationen jag har att tillgå antar jag att ''hackandet'' som uppstår när man kör iväg med bilen uppkommit som en följd av strul med växellådan. Som nämnt ovan får köparen inte ange som fel vad han eller hon måste anses ha känt till vid köpet. Detta innebär att köparen heller inte får reklamera bilen på grund av sådant strul med växellådan.

Om det däremot är så att felet med växellådan är av en helt annan karaktär och detta inte gick att upptäcka vid köptillfället (dolt fel) kan köparen kräva prisavdrag, kräva ersättning för reparation alternativt häva köpet.

Med bakgrund av ovan råder jag dig att ta reda på vad det egentligen är som krånglar med växellådan, och vad detta får för komplikationer för bilen. Om problemen med ''hackandet'' utgörs av strul med växellådan, och fixandet av växellådan syftar att lösa det, kan köparen inte kräva dig på pengar/ häva köpet.

Jag hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare