FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2021

Kan jag ta reda på varför en blir anhållen?

Hej

Har frågan om min son, han blev anhållen idag och jag vill veta varför

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person kan bli anhållen i väntan för att domstolen ska fatta ett beslut om häktning och råder det sekretess enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen. Den enda som kan bryta sekretessen är ens offentliga försvarare. Det här betyder att i detta stadie kan du tyvärr inte ta reda på varför din son har blivit anhållen. Informationen varför din son är anhållen är sekretessbelagt till åklagare har väckt åtal eller inte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare