FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/09/2021

Kan jag stämma ett företag och i så fall hur går jag till väga?

Hej

Jag var på fotvård med en vän. personen som skötte mig var ägaren till företaget. När hon hyvlade fötterna råkade hon hyvla så det blev ett djupt sår. Hon plåstrade om det på salongen, vi betalade och gick. Dagen äfter när jag skulle byta plåster insåg jag hur djupt såret var. Jag plåstrade om det men var sedan tvungen att söka vård på vårdcentralen. Jag har diabetes och jag går var tredje dag till sköterska som byter på såret. Nu 10 dagar senare har jag ett öppet sår.

Jag gick till salongen och pratade med ägaren, jag bad om att få tillbaka pengarna jag betalade för hennes behandling och den kostnad jag lagt ut i form a plåster och besök till vårdcentralen. Hon nekade att betala nåt och sa att jag kom för sent !! Hade jag kommit tidigare hade hon betalat , sa hon! Jag fick ingen betalning av henne men möttes med stor otrevlighet.

Nu vill jag bara stämma henne och få ersättning för sveda och värk, kan jag det är min fråga och hur går jag tillväga ?

Jag har bild av mig under behandlingen, plus kvitton.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan stämma företaget och därutöver hur du ska gå till väga för att göra det. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av rättegångsbalken (förkortas RB).

Kan jag stämma företaget?

Utifrån de uppgifter du lämnat i din fråga ser jag inga hinder för dig att lämna in en stämningsansökan mot företaget. Det som bör beaktas är att om en stämning inte innefattar laga skäl eller om det annars är uppenbart att stämningen är ogrundad så kan rätten genast meddela dom i målet utan att någon stämning utfärdas (42 kap. 5 § RB). Av din situation verkar risken för ett sådant utfall vara liten och min slutsats är därför att du kan göra det som i dagligt tal kallas för att stämma företaget.

Hur ska jag gå till väga?

När du vill stämma någon annan så måste du börja med att skriftligen ansöka om stämning hos tingsrätten (42 kap. 1 § RB). Det finns då flera krav på vad en stämningsansökan ska innehålla. En stämningsansökan måste innehålla ett bestämt yrkande, en redogörelse för de omständigheter som åberopas till grund för yrkandet, uppgifter om de bevis som åberopas och då direkt kopplat till vad som ska styrkas med varje bevis, samt information om sådana omständigheter som gör rätten behörig (t.ex. att det är rätt tingsrätt du vänder dig till) (42 kap. 2 § RB).

Om du lämnar in en stämningsansökan som inte uppfyller de kraven jag skrivit ovan så ska rätten i första hand förelägga dig om att avhjälpa den aktuella bristen (42 kap. 3 § RB). Om du därefter inte följer detta föreläggande så kommer din stämningsansökan att avvisas, förutsatt att den är så ofullständig och att den inte utan väsentlig olägenhet kan läggas till grund för en rättegång (42 kap. 4 § RB).

Det finns alltså en del krav på en stämningsansökan, kraven kan vara lite svåra att förstå och framförallt kan det vara knepigt att veta hur man ska uppfylla dem. Dessutom är det ju viktigt att kraven faktiskt uppfylls, för annars kan ju ansökningen om stämning komma att avvisas. Mitt råd är därför att det kan vara bra att ta hjälp vid utformandet av din stämningsansökan, här är du varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå på följande länk: https://lawline.se/boka.

Sammanfattning

Du kan stämma företaget men för det krävs att du skickar in en skriftlig stämningsansökan till tingsrätten som uppfyller alla de krav som ställs på en stämningsansökan. Det kan vara svårt att veta hur man ska göra och därför är mitt råd att ta hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare