Kan jag stämma en VD för vållande till annans död?

Frågan gäller min son som fick erbjudande om jobb på ett IT-företag aug 2016. Han tog det för att det var bättre betalt och han ville byta bransch. Blev provanställd med start sept 2016. I juni 2017 fick han besked om att provanställningen inte skulle förlängas (den hade egentligen redan upphört), inget besked gavs om varför. Han hade tidigare begärt att få vara föräldraledig från sommaren. Det accepterades inte. Företaget gick i konkurs någon månad senare. Det verkade vara fler som hade problem med arbetsgivaren.

Nu till min egentliga fråga - min son avled i en akut hjärtinfarkt i april i år, 46 år gammal, Han trodde han hade influensa och åkte hem från jobbet, Har aldrig varit sjuk eller haft några symtom på hjärtsjukdom. Läkare tror att det kan vara stressrelaterat. Utåt sett var han en lugn person, men jag vet att det som hänt sedan han blev uppsagd har påverkat honom mycket. Han är en ansvarsfull, ordentlig person som alltid sa att ingenting kan hända mig. Han är stolt och har svårt att ta motgångar. Har alltid fått det arbete han sökt, Hösten 2017 fick han söka flera jobb innan han till slut fick ett nytt i dec, De väntade ett till barn och allt som hänt oroade honom säkert.

Jag anser att företaget och dess VD är en av orsakerna till min sons plötsliga död. De har gått i konkurs. Vad anser ni, finns det några möjligheter att stämma eller anmäla VDn för vållande till en annans död ?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att beklaga sorgen.

Jag kommer dela upp frågan nedan efter de olika grunderna du nämner i din fråga.

Provanställning

Provanställning regleras i 6 § Lag om anställningsskydd. En provanställning övergår automatiskt i en tillsvidareanställning efter 6 månader. VD.n kunde alltså inte avsluta din sons anställning på det sättet hen gjorde. Din son hade därför haft rätt till skadestånd enligt 38 § lag om anställningsskydd. Eftersom företaget har gått i konkurs är dock möjligheterna att få något skadestånd mycket små.

Vållande till annans död

Vållande till annans död regleras i 3 kap. 7 § brottsbalken. För att VD.n ska kunna dömmas för vållande till annans död krävs att hen kan anses ha orsakat din sons död genom oaktsamhet, vilket förmodligen inte är fallet här. Vidare är det inte troligt att en domstol skulle anse att det finns ett orsakssamband mellan din sons död och att han inte fick fortsatt anställning.

Jag tror tyvärr alltså att det inte finns någon möjlighet att stämma VD.n eller anmäla henom för vållande till annans död. Om du vill ha vidare rådgivning får du gärna höra av dig igen till någon av våra andra tjänster.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare