Kan jag ställa skadeståndsansvar vid försenad leverans?

Jag har beställt en soffa av ett företag och den ska levereras till vår sommarstuga 12 mil härifrån. Gjorde muntligt överenskommelse med transportföretaget om leverans 30/6 mellan 11-16, fick även detta bekräftat med sms. Jag och min dotter tar tjänstledigt och åker upp till sommarstugan - leveransen uteblir. Transportföretaget kan inte förklara hur det blivit så här och ny leverans bokas till 5/7 och vi får återigen ta tjänstledigt och åka upp till sommarstugan. Kan man ställa skadeståndskrav??? Sammanlagd resväg 30/6 :t o r 24 mil samt tjänstledigt från arbetet helt i onödan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag förutsätter att du köpt soffan som privat person av ett företag så är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

Dröjsmål?

Då ni kommit överens om att leveransen skulle ske den 30/6 och detta inte hölls av säljaren så hamnar säljaren i dröjsmål, 9 § KKöpL. Det förutsätts att förseningen legat inom säljarens kontroll, dvs, om det beror på köparen att det uppstått försening så är inte säljaren ansvarig. Dock verkar fallet inte vara sådant.

Påföljder?

När säljaren hamnat i dröjsmål med leveransen har du som köpare rätt att hålla inne betalningen till dess att leveransen faktiskt skett, 10 och 11 § KKöpL. Det finns möjlighet till att häva köpet men det verkar inte vara det du vill göra i detta fall. Vidare har du rätt att yrka om skadestånd…

Skadestånd?

När säljaren hamnat i dröjsmål så har du som köpare rätt till skadestånd, 14 § första stycket KKöpL. För att skadestånd ska bli tillämpligt krävs även att dröjsmålet legat inom säljarens kontroll, säljaren inte kunnat förväntas räkna med hindret samt att säljaren inte skäligen kunnat undanröja hindret. Alltså föreligger det höga krav på att säljaren kan visa på att denne inte ska vara skadeståndsskyldig. Det kan exempelvis röra sig om plötsligt väderförhållande, brand eller liknande.

Skadeståndet ska omfatta extra utgifter för dig, inkomstförlust och eventuellt övriga utgifter. Extra utgifter kan vara som du nämner, transportkostnader som uppstått när du åkt för att motta beställningen. Inkomstförlust betalas i regel bara ut om du varit tvungen att ta ledigt från jobbet och inte på något sätt kunnat motta beställningen på din fritid.

Observera! att du inom det snaraste ska meddela säljaren om att du kräver skadestånd på grund av dröjsmålet, 15 § första stycket KKöpL.

Sammanfattningsvis… har säljaren hamnat i dröjsmål med sin leverans och du har då som köpare och konsument rätt till att hålla inne din betalning till dess att leveransen fullgjorts. Dessutom har du rätt att yrka om skadestånd men då ska du göra det snarast möjligast!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare