Kan jag reklamera min dator och kräva reparation?

Vad gäller min dator är 2.5 år och moderkortet har gått sönder kan jag reklamera datorn och dom ersätter den eller reparera den.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du som privatperson har köpt datorn från en näringsidkare, det vill säga i butik. Lagen som då blir tillämplig är konsumentköplagen (KKL). Lagen tillämpas på köp mellan näringsidkare och privatpersoner, (1 § KKL), och är även i huvudsak tvingande. Detta medför att säljaren endast får ge dig bättre villkor än vad lagen föreskriver, (3 § KKL).

Rätt till avhjälpande eller omleverans om varan är felaktig

Som konsument har du rätt att kräva ett kostnadsfritt avhjälpande (reparation) eller omleverans (utbyte av varan) om varan är att anse som felaktig, (22 § KKL) och om detta kan göras utan oskäliga kostnader för säljaren, (26 § KKL).

Reklamation

Du som konsument kan reklamera ett fel på datorn i upp till tre år från inköpstillfället, (23 § tredje stycket KKL). Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. Du kan ha fått garanti på datorn på exempelvis ett år, (21 § KKL), men du har alltså fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år. För att reklamationen av varan ska anses ha skett inom skälig tid bör den ha skett inom två månader från det att du märkte felet.

Vad är en felaktig vara?

Viktigt att notera här är vad som anses vara en felaktig vara. Enligt lag är varan felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet avseende art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning, (16 § KKL). Om specifikationer inte följer av avtalet, vilket det ofta inte gör, ska varan bland annat vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används. Priset skulle kunna vara en indikator på vad köparen kan förvänta sig av varan.

Från vilken tidpunkt bedöms varans beskaffenhet?

Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet när den avlämnas (oftastnär du har mottagit varan). Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare, (20 § KKL). Under de första sex månaderna är det säljarens ansvar att visa att det inte är ett ursprungligt fel, (20 a § KKL). Om säljaren inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande anses felet vara ursprungligt. Därefter måste du som konsument bevisa att felet fanns redan vid avlämnandet. Detta är något som kan vara mycket svårt att bevisa.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis innebär detta i praktiken att du skulle behöva lämna in datorn för ett utlåtande om vad felet på moderkortet är, eftersom datorn redan är 2,5 år gammal. Rör det sig exempelvis om ett fabrikationsfel kan det anses vara ett ursprungligt fel och då ska säljaren ansvara för en kostnadsfri reparation eller omleverans om det är skäligt. Det är dock troligtvis mycket svårt att göra en sådan bedömning, vilket innebär att det inte med säkerhet går att säga att säljaren ska stå för en kostnadsfri reparationen även om du reklamerar i tid, eftersom det inte går att bevisa att det rör sig om ett fel som fanns redan vid avlämnandet av varan. Jag kan därmed tyvärr inte ge dig ett mer exakt svar på din fråga än så.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare