Kan jag reklamera en dator som är 2,5 år gammal?
Hej
Min dotter köpte en Mac dator ny hos MediaMarkt för ca 15.000 i slutet av 2017.
I år åkte hon till Brasilien för några månader och en dag slutade hennes dator att fungera. Hon lämnade den till någon reparatör för bedömning och fick höra att hon behövde byta ut Logic Board vilket skulle kosta tusentals kronor. Kan hon reklamera en sån här dyr dator som knappt är 2 1/2 år gammal. Hur går hon till väga för att reklamera?
Vad har hon rätt till?
Tack för svar!
Mvh
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Vad är problemet?
Jag utgår från att din dotter, i egenskap av privatperson, har köpt en dator av en näringsidkare. När en näringsidkare säljer en vara till en privatperson är konsumentköplagen (KKL) tillämplig (1 § KKL). När en vara som en konsument har köpt av en näringsidkare på något sett är felaktig rör det sig om ett så kallat fel i varan. Jag kommer först att utreda vad lagen säger och därefter avsluta med vad som gäller i det specifika fallet.
Är datorn felaktig?
Huruvida datorn är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess skick när den köptes. Butiken ansvarar för fel som som funnits vid köptillfället, även om felen visar sig först senare (20 § KKL). Fel som visar sig inom sex månader anses funnits vid köpet om det inte finns indikationer som visar på det motsatta (20a § KKL). Av det du beskriver i din fråga verkar det som att datorn i fråga om kvalitet och andra egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet (16 § 1 st KKL). Vidare bör datorn anses som felaktig om den avviker från vad konsumenten med fog kunnat förutsätta (16 § 3 st KKL). Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dennes egenskaper som säljaren har lämnat före köpet (19 § KKL). I det fall datorn har sålts i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll är den felaktig om den är i sämre skick än vad konsumenten med hänsyn till dess pris och övriga omständigheter med fog hade kunnat förutsätta (17 § KKL).
Vad innebär detta för dig?
Om en vara, i detta fall datorn, är felaktig finns det ett antal påföljder som konsumenten kan göra gällande (se 22 § KKL för fullständig uppräkning), bland annat att prisavdrag, avhjälpande eller att häva köpet. Häva köpet är möjligt om felen är av väsentlig betydelse (29 § KKL). Det finns även möjligheter till skadestånd på grund av att varan är felaktig (30 § KKL). Notera dock att säljaren under vissa omständigheter har rätt till att först försöka åtgärda felen, på egen bekostnad, innan en hävning blir aktuell (27 § KKL).
Vad gäller i detta fall?
Inledningsvis kan det konstateras att det är fel på datorn. Däremot är chanserna att göra någon påföljd gällande minimala, eftersom att datorn trots allt är 2,5 år gammal som genom användning leder till slitage samt vissa defekter. För att vinna framgång i denna frågan krävs det i princip att felet är ett fabrikationsfel. Ni kan däremot alltid prova att reklamera datorn. Reklamation görs i den butik där den köptes.
Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!
Med vänlig hälsning,