Kan jag privat ta upp skadeståndsanspråk innan jag inlämnar stämningsansökan?

Hej, Om jag skulle kräva skadestånd från en privatperson eller företag (direkt, utan rättegång eller liknande) och de säger nej, skulle det då vara en nackdel för mig som krävt skadestånd om jag skulle ta det till domstol? Det vill säga om det i rättegång skulle komma upp att jag tidigare krävt skadestånd från dem, skulle det vara negativt eller skulle sådan information inte vara relevant?

Lawline svarar

Hej Kerstin,

Tack för din fråga.

Att i sig endast utställa ett krav som inte medges är inte till nackdel för en rättegång. Det är generellt i tvistemål att rekommendera att man först försöker hitta en lösning utanför rättegång för att undvika onödiga kostnader och tidsåtgång. Med andra ord är det många gånger bättre att först försöka hantera något privat innan man tar det till rättegång.

Med detta sagt bör du inte gå med på något och sedan därefter väcka en skadeståndstalan. Det finns alltså relevans i hur ni förhandlar sinsemellan.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare