Kan jag polisanmäla bristfällig myndighetsutövning?

Hej, vid kontakt med a-kassan visar det sig att handläggningstiden för nya ärenden är va 11 veckor. Vid senare kontakt med tillsynsmyndigheten för Sveriges a-kassor så hävdar denna att de tillser att nya ärenden behandlas skyndsamt. Dock innebär 11 veckors väntan på handläggning att 100-tals arbetssökande riskerar utebliven ersättning. Kan man polisanmäla för något brott, t ex bristfällig myndighetsutövning eller liknande? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Som jag förstår din fråga så vill du veta om det kan göras en polisanmälan mot en myndighet för t.ex. lång handläggningstid. I mitt svar kommer jag att redogöra för vad som gäller dels för det fallet att en enskild tjänsteman begår fel eller brott, dels mot myndigheten i sig. Avslutningsvis sammanfattar jag vad som gäller i ditt fall, utifrån hur jag uppfattat dig. För ett snabbt svar kan du därmed scrolla till sammanfattningen längst ned.

Tjänstefel och skadestånd kan i vissa fall bli aktuellt för enskild tjänstemans beslut

I vissa fall kan brister i myndighetsutövning betraktas som brottet tjänstefel. För att tjänstefel ska aktualiseras krävs att det verkligen rör sig om myndighetsutövning. Myndighetsutövning är enkelt uttryckt när en handläggare fattar beslut som medför rättsverkningar för en enskild. Det kan handla om olika rättigheter, förmåner och skyldigheter som en medborgare får genom beslutet.

För tjänstefel krävs att tjänstemannen uppsåtligen eller av oaktsamhet, genom handling eller underlåtenhet, åsidosatt vad som gäller för dennes uppgift. För det fall att brottet anses som ringa döms inte tjänstemannen till ansvar (20 kap. 1 § Brottsbalken). Vid bedömningen av om tjänstemannen vid sin myndighetsutövning agerat oaktsamt är det i första hand av betydelse vilken noggrannhet och omsorg som arbetsuppgiften innefattade. Det vägs sedan mot omständigheter som rör tjänstemannen personligen, t.ex. vederbörandes kunnighet, utbildning, erfarenhet och yttre omständigheter (t.ex. om tjänstemannen handlat under tidspress).

Utöver brottet tjänstefel kan stat och kommun bli skadeståndsskyldiga för skada som vållats genom fel och försummelse i myndighetsutövning (3 kap. 2 § Skadeståndslagen).

Justitieombudsmannen kan ge en myndighet eller tjänsteman kritik

För kontroll av myndigheter finns justitieombudsmannen, JO (13 kap. 6 § Regeringsformen). Enligt lag (1987:765) med instruktion för Riksdagens ombudsmän står bland annat statliga och kommunala myndigheter men även tjänstemän och befattningshavare vid samma myndigheter under JO:s tillsyn (2 §). Tillsynen bedrivs bland annat genom klagomål från allmänheten (5 §). JO avgör sedan ärendet genom beslut vari ombudsmannen uttalar om en åtgärd av myndighet eller befattningshavare strider mot någon lag, är felaktig eller olämplig (6 §).

Sammanfattningsvis

Som jag förstår det i ditt fall är det inte en enskild tjänsteman du anser att har gjort fel, utan att det är myndigheten i sig som har bristfälliga rutiner. För det fallet är min rekommendation att du gör en anmälan hos Justitieombudsmannen på dennes hemsida. Justitieombudsmannen kan sedan ta ställning till om handläggningstiden är acceptabel eller ej och eventuellt uttala kritik mot myndigheten.

Justitieombudsmannens beslut är inte rättsligt bindande. Det betyder att den kritiserade myndigheten inte formellt sett måste rätta sig efter kritiken. I praktiken brukar dock kritik från JO medföra att myndigheten rättar sig efter kritiken och ser över sina rutiner.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare