​Kan jag på egen begäran remitteras till privat vårdgivare i annat landsting?​

Kan jag som hörande till Dalarnas läns landsting få en egenremiss godtagen på Sofiahemmets hjärtmottagning ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I patientlagen (här förkortad PatL) hittar du bestämmelser som reglerar patientens ställning inom hälso- och sjukvårdsverksamhet. Framför allt syftar lagen till att "främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet" (1 kap. 1 § 1 st. PatL). Du har också rätt att bli informerad om möjligheten att välja behandlingsalternativ samt vårdare och utförare av offentligt finansierad hälso- och sjukvård enligt 3 kap. 2 § 1 p. PatL.

I 8 kap. 3 § hälso- och sjukvårdslagen (HSL) står att landstingen ska erbjuda öppen vård till patienter som omfattas av ett annat landstings ansvar för vården; även i 9 kap. 1 § PatL anges att en patient som omfattas av ett annan landsting ska erbjudas öppen vård. Dessa bestämmelser i HSL och PatL blir aktuella vid tillämpningen av 7 kap. 1 § PatL, var val av behandlingsalternativ och hjälpmedel regleras. Patienten ska nämligen själv få välja vård där behandlingsalternativ "som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet" finns att tillgå, så länge det står i proportion till sjukdomens art och kostnaden för behandlingen. Enligt doktrin gäller detta också när patienten söker öppen hälso- och sjukvård i annat landsting än det egna.

Slutsatsen av det ovan sagda är att du kan skriva en egenremiss om vården i fråga definieras som öppenvård i offentlig finansierad regi: det beror alltså på om anledningen till att du vill skriva en egenremiss är att definiera som öppenvård eller slutenvård. Öppen vård definieras i 2:5 HSL definieras öppen vård som är annat än sluten vård. Sluten vård definieras i sin tur i 2:4 HSL, där det anges att "med sluten vård avses i denna lag hälso- och sjukvård som ges till en patient som är intagen vid en vårdinrättning". Öppenvård är alltså behandling och hälso- och sjukvård etc. som ges till en patient som inte är inneliggande.

Det ska påpekas att du kan få remittering till specialistvård i annan region – även till slutenvård – om vården i fråga inte finns att tillgå i Dalarnas län. I förväg förutsedd slutenvård, t.ex. inläggning pga. operation, måste dock godkännas av behörig myndighet och är inget som en enskild kan initiera själv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare