Kan jag låta endast barnen ärva?

Hej !

Jag och min make bor inte längre tillsammans utan är särbo men gifta fortfarande sedan 40 år.

Vi har 3 gemensamma barn, jag undrar nu om jag kan testamentera all min kvarlåtenskap till endast barnen.

Och hur går jag då tillväga om detta är möjligt

MHV

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du har rätt att testamentera hela din kvarlåtenskap till dina barn, din make har ingen lagstadgad arvsrätt. För att skriva ett testamente (9 kap 1 § Ärvdabalk) ska du vara noga med att uppfylla formkraven i 10 kap Ärvdabalk. Det ska undertecknas av två vittnen som ska veta att det är ett testamente, dessa ska bevittna samtidigt och får inte vara förmånstagare i testamentet. Det kan vara skönt att gå till en jurist för att upprätta ditt testamente, då kan du känna dig trygg med att testamentet blir korrekt och giltigt.

Eftersom du och din man är gifta har han ändå rätt att påkalla en bodelning den dagen då du går bort, om ni fortfarande är gifta då. Vad som ska ingå i en bodelning är allt som inte är enskild egendom, och ni har då rätt till hälften var av er gemensamma egendom efter skuldtäckning (11 kap 2-3 § Äktenskapsbalk).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare