Kan jag lämna tillbaka skor som jag använt utomhus?

Jag köpte ett par vinterstövlar för 9 dagar sedan. Det vari i min storlek, och kändes bra i affären, på alla sätt. Hemma provade jag dem under ett par dagar, vid några tillfällen. De kändes bra. Därför tänkte jag att jag nu kan gå ut och promenera i dem. Efter 20 minuter började jag känna av en brännande känsla under vänster tår. Jag skyndade mig hem. Nästa dag provade jag dem igen. Med samma påföljd. - Gick till affären där jag köpt dem, påföljande dag, 8 dagar från köpet. - Försäljaren sa att det inte gick att göra något eftersom jag promenerat ute i skorna. Men att jag kan förstås reklamera dem till till skotillverkaren. Men att de kan inte göra något eftersom jag gått med dem ute. - Jag gick därifrån. - Är det såhär? Har jag inga rättigheter som konsument annat än det hon sa, gå till tillverkaren och reklamera? Har inte affären något ansvar? - Jag hävdar att det är fel på vänsterskon, tillverkningsfel, att den skiljer sig från högersko. Det här felet har jag aldrig haft med mina skor och jag har levt och verkat åtsilliga skor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du har rätt att lämna tillbaka skorna trots att de använts.

När får man lämna tillbaka en vara som använts?

Det svaret du fick av butikssäljaren syftade nog på deras återlämningspolicy som kanske ger dig rätt till öppet köp ett visst antal dagar förutsatt att varan inte används. Utöver den har du som konsument vissa rättigheter som följer av lag. För dessa ansvarar butiken och inte tillverkaren. Det saknar betydelse för dessa om du använt skorna utomhus.

Om skorna på något sätt avviker från vad som följer av ert avtal föreligger ett fel som du kan kräva att butiken ansvarar för (konsumentköplagen 4 kap. 1 §). Problemet kan visa sig först senare men själva avvikelsen måste ha förelegat redan vid köpet. Om stövlarna på något sätt avviker från vad man normalt kan förvänta sig av ett par stövlar föreligger ett fel som du kan kräva ansvar för. Butiken blir då skyldiga att erbjuda dig ett nytt par (konsumentköplagen 5 kap. 4 §).

Det låter däremot som att du bara fått skavsår vilket inte nödvändigtvis betyder att det är något fel på skorna. Kom ihåg att det är du som måste visa att det föreligger ett fel.

Sammanfattning

Du har som konsument rättigheter som följer av lag. För dessa saknar det betydelse att du använt stövlarna utomhus och det är butiken som gentemot dig ansvarar för fel på varan, inte tillverkaren. Med fel menas en avvikelse från ert avtal – dvs. vad du rimligen kunde förvänta dig att du köpte. Skavsår är något man får förvänta sig att man kan få av ett par stövlar. Det är också du som måste bevisa att det förelåg ett fel vid köptillfället. Om du lyckas med det kan du kräva ett nytt par.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare