Kan jag kräva ersättning efter att jag blivit påkörd på ett övergångsställe?

Hej!För några dagar sedan blev jag påkörd av en bil på en övergångställe. Jag såg inte bilen när jag skulle korsa men från ingenstans kommer bilen precis när jag är mitt i övergångstället. Jag har varit i sjukhuset för några timmar och fick gå hem efter det. Jag fick mindre smärtor. Det var inte mörk under tiden. Bilen fick stanna eftersom det var någon polis som inte var på jobbet under tiden som angrep föraren och ringde polisen efter det. Min fråga är att får jag någon ersättning för det eftersom jag tycker att det inte var mitt fel. Jag har aldrig blivit påkörd förut så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör polisanmäla händelsen. Det kan vara av betydelse om skador visar sig i framtiden och är av betydelse för att förarens försäkringsbolag ska betala ut ersättning.

Du kan begära ersättning för de skador du haft i samband med olyckan, t.ex. förlorad arbetsinkomst och sveda och värk. Om du uppsökte en läkare i samband med olyckan kan du begära ersättning för kostnaderna i samband med detta. Det är svårt att svara på vad som är rimligt eftersom du inte beskrivit dina skador mer ingående eller hur dem påverkat dig efter olyckan.

Försäkringsbolagen brukar ha standardiserade ersättningar för olika typer av skador. Du kan därmed kräva den ersättning du anser dig ha rätt till och sedan kommer försäkringsbolaget göra en bedömning hur mycket du har rätt till.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare