Kan jag kräva att säljaren fullgör köpet?

Jag och en bilhandlare skrev kontrakt på en bil igår och betalningen är gjord. Bilen är en Demobil och jag fick klartecken att jag får hämta upp den på onsdag nästa vecka samt att det står leveransdatumet i kontraktet.

Bilhandlarn ringer mig dagen efter och säger att han inte kan sälja bilen till mig och jag får vänta tills slutet på augusti för att jag ska få bilen då dom inte kunde släppa demobilen då Mercedes inte kunde leverera en ny demo bil till dom. Är inte ett kontrakt bindande?

Bilen kommer tappa i värde då dom kommer fortsätta använda den som demo bil. Vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du som privatperson köpt bilen begagnat av en näringsidkare. Därför blir konsumentköplagens regler tillämpliga (1 § KKöpL).

Eftersom säljaren inte kan leverera bilen till dig i tid så är säljaren i dröjsmål (9 § KKöpL). Du har rätt att kräva fullgörelse av köpet, d.v.s. att säljaren levererar bilen till dig (10 och 12 § KKöpL). Säljaren behöver dock inte fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet (12 § 2 stycket KKöpL). Min bedömning är att det inte föreligger ett hinder som säljaren inte kan fullgöra och att det inte heller förutsätter uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till ditt intresse av att säljaren levererar bilen. Säljaren har ju trots allt bilen i sin besittning och att säljaren blir utan demobil i två månader är inte en sådan uppoffring som är orimlig. För att kunna kräva fullgörelse krävs att du meddelar säljaren inom skälig tid att du vill kräva fullgörelse (15 § KKöpL).

Sammanfattningsvis är min bedömning att du har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare