FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet02/03/2022

Kan jag kräva att grannen klipper ner sin häck?

Hej

Vad gör man när grannen inte vill klippa sin häck, varken på höjden eller bredden. Idag växer deras häck (planterad på deras tomt) igenom vårt staket och risken är ganska stor att staketet blir förstört. Tog upp frågan förra våren men tyvärr ledde det inte till något. De gjorde klart för oss att om vi gjorde något som kunde fördärva häcken kunde de kräva skadestånd från oss. Har varit i kontakt med kommunen men där finns ingen hjälp att hämta.

Tacksam för råd hur vi ska lösa detta problem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer reglerna i jordabalken (JB) att tillämpas.

Rättslig reglering

Utgångspunkten vid nyttjande av fast egendom är att man måste ta skälig hänsyn till sin omgivning, 3 kap. 1 § JB. Som ägare till fast egendom måste man alltså ta skälig hänsyn till bland annat sina grannar.

Vidare i 3 kap. 2 § JB finns en bestämmelse som säger att man som granne har rätt att ta bort rot eller gren som tränger in på ens tomt, om detta medför olägenhet för en. Däremot måste man som granne först ge tomtägaren möjlighet att åtgärda problemet innan man själv har rätt att göra det.

Vem har rätt att klippa ner häcken?

Som du skriver i frågan har din granne en häck planterad på sin tomt som växer in på din tomt genom staketet och därmed även riskerar att förstöra ditt staket. Till att börja med kan ni förklara för er granne vilket problem den växande häcken medför - att den är för hög/ bred, tränger in på er tomt och därför riskerar att förstöra ditt staket. Ge därefter grannen tid att själv åtgärda problemet, i detta fall att ge grannen tid att själv att klippa ner häcken så att den inte längre tränger in på din tomt. Om din granne inte gör detta, får du alltså själv klippa ner häcken på de ställen där den tränger in på din tomt.

Således kan din granne alltså inte kräva skadestånd från dig om du klipper ner häcken på de ställen där den tränger in på din tomt så att det medför en olägenhet för dig, om du innan det har påtalat olägenheten för din granne och gett denne tid att åtgärda det problemet själv.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare