Kan jag kräva att få arbeta 75 %?

Har man som ensamstående mamma laglig rätt att söka heltidsjobb och jobba 75% från början p.g.a. barnets ålder. Barnet är snart 3 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast i vissa situationer som man har rätt enligt lag att gå ner i arbetstid, det är när man är föräldraledig och när man ska studera.

Eftersom ditt barn är under åtta år har du rätt att bara arbeta 75% tills dess att barnet fyller åtta år eller går klart första året i skolan (här). Detta förutsätter dock att det är fråga om vård av barn. Eftersom det är fråga om att söka en heltidsanställning, finns dock inga möjligheter att kräva att du ska få arbeta 75 %. Utlyser någon en tjänst och de behöver någon som arbetar heltid, kommer de förmodligen anställa någon som kan arbeta heltid. I sådana fall bör det vara fråga om en extremt tillmötesgående arbetsgivare.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare