Kan jag kräva att bli raderad från MrKoll?

Ang. Hemsidan Mr Koll

Läste just ett inlägg med rubriken - Får en hemsida publicera information om privatpersoner?

2019-05-22 i YTTRANDREFRIHETSGRUNDLAGEN (YGL)

Har en fråga angående detta.

Måste bara säga följande.

Jag tycker att det är skamligt att att man får gå ut och skada vanligt hederligt folk.

Jag själv har en stor röd varningstriangel när man söker upp mig och det står då som

underrubik - Dömd i Domstol.

Detta kan ju givetvis skada mig OM man inte vill betala 99 kronor för att se att detta är en FORTKÖRNING!!

Personligen har jag aldrig satt min fot i en domstol eller rättssal.

Min fråga.

Kan jag kräva att dom tar bor mig ifrån detta register??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

MrKoll och andra liknande hemsidor publicerar information som är offentliga uppgifter. Offentliga uppgifter är t.ex. eventuella brottmålsdomar, adress, personuppgifter m.m. Det har för hemsidan ansökts om och beviljats ett s.k. utgivningsbevis. För ett utgivningsbevis krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige (1 kap. 9 § Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL).

Hemsidor som har utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att de får publicera uppgifter som ovan nämnda så länge de inte begår ett yttrandefrihetsbrott. För att ett yttrandefrihetsbrott ska vara aktuellt krävs att det är särskilt angivet i grundlagen att det är förbjudet. Exempel på yttrandefrihetsbrott är t.ex. spioneri, hets mot folkgrupp och förtal (jfr 5 kap. 1 § YGL med hänvisning till Tryckfrihetsförordningen). Om ett yttrandefrihetsbrott blir aktuellt är det den ansvariga utgivaren som åtalas. Att publicera personnummer, adress m.m. (vilket är offentliga uppgifter) är inte ett yttrandefrihetsbrott och därmed tillåtet.

En hemsida med utgivningsbevis omfattas inte av dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet (Kapitel 9 Art. 85 GDPR). Det innebär att MrKoll kan publicera uppgifterna utan något samtycke eller annan laglig grund som krävs enligt dataskyddsförordningen GDPR.

Sammantaget innebär det att MrKoll har rätt att publicera uppgifterna då det finns ett utgivningsbevis utfärdat. Förfarandet att publicera uppgifterna strider inte heller mot dataskyddsförordningen GDPR. Det finns ingen juridisk grund för att begära att MrKoll ska ta bort uppgifterna. Det enda alternativet är att kontakta hemsidan och be dem ta bort uppgifterna. Tyvärr är det antagligen tveksamt om så sker, då hela affärsidén handlar om att publicera så många uppgifter som möjligt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare