Kan jag köpa ut en delägare av fastighet med tvång?

Hej,

Jag och min syster äger vårt föräldrahem tillsammans sedan 7 år tillbaka. Nu har vi kommit i ett läge där vi inte kan komma överens. Kan jag kräva att få köpa ut henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din syster äger 50 % vardera av en fastighet och att ni därmed samäger den enligt samäganderättslagen (här). På grund av att ni inte kommer överens vill du veta om det finns någon möjlighet för dig att köpa hennes andel mot hennes vilja. I mitt svar har jag utgått ifrån att ni inte har något samäganderättsavtal. Om det skulle vara så att ni har ett sådant avtal kan ni ha avtalat bort en del av bestämmelserna som finns i samäganderättslagen (här).

Offentlig auktion

Det finns ingen bestämmelse i lagen som kan tvinga din syster att sälja sin andel eller att hon i så fall måste sälja sin andel till dig. Som delägare kan du däremot kräva att fastigheten ska säljas på offentlig auktion och en sådan ansökan gör man hos tingsrätten. Din syster kan bara undvika att fastigheten tvångsförsäljs om det finns synnerliga skäl, se 6 § samäganderättslagen (här). Det ska mycket till för att det ska anses finnas synnerliga skäl mot en tvångsförsäljning.

Även om fastigheten säljs på offentlig auktion har du alltså ingen förköpsrätt enligt lagen. Övriga delägare har endast förköpsrätt till en delägares andel om det finns avtalat i ett samäganderättsavtal. Detta betyder att både du, din syster och utomstående kan lägga bud på fastigheten.

Sammanfattning

Enligt lagen kan du alltså inte kräva att du ska få köpa ut din syster från er samägda fastighet. Om ni inte skulle komma överens om att hon ska sälja sin andel och att hon ska sälja sin andel till dig, finns möjligheten att hos tingsrätten ansöka om offentlig auktion. Detta kan dock vara riskfyllt eftersom du kan riskera att förlora fastigheten till någon annan. Mitt råd är därför att du ändå försöker komma överens med din syster om hur ni ska förvalta fastigheten eller att ni kommer överens om att du ska få köpa ut henne, även om det inte är din rättighet.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare