​Kan jag invända mot överförmyndarens entledigande?

Om överförmyndaren anser att jag skall entledigas från mitt uppdrag som god man men att jag vill stanna kvar - kan jag då opponera mig mot hans beslut ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om förordnande av god man hittar du i 11 kap. föräldrabalken (här förkortad FB). Överförmyndaren förordnar god man, 11:1 första stycket FB. En god man ska uppfylla kraven som ställs på godmanskapet enligt 11:12 första stycket FB. Att godmanskapet upphör kan bero på olika orsaker: behovet av god man kan upphöra (11:19 FB) eller så har den gode mannen gjort sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av uppdraget (11:20 FB).

Du som god man kan överklaga överförmyndarens beslut, t.ex. beslut om entledigande, enligt de allmänna bestämmelserna i förvaltningslagen (FL). Du får överklaga eftersom beslutet angår dig (42 § FL) och du överklagar till tingsrätten (överklagandet ska alltså vara adresserat till tingsrätten), dock lämnas överklagandet in till överförmyndaren vilken är beslutsmyndigheten i detta fall (43 § första stycket FL). Kom ihåg att ange vilket beslut du överklagar och hur du vill att beslutet ändras (43 § andra stycket FL) och att du måste överklaga inom 3 veckor (44 § FL); allt detta ska dock framgå av det beslut om entledigande du får av överförmyndaren (33 § andra stycket FL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare