Kan jag i mitt testamente göra mina syskon helt arvlösa?

Kan jag i mitt testament göra mina syskon helt arvlösa? Kan jag testamentera enbart allt till ett syskon?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag i mitt testamente göra mina syskon helt arvlösa?

Det är endast barn som är skyddade med laglott vilket inte kan testamenteras bort. Man kan alltså genom testamente göra syskon arvlösa om man hellre ser en annan arvinge, 7 kap. 1§ Ärvdabalken. Det finns därför inget hinder för dig att testamentera allt enbart till ett syskon heller.

Kom ihåg att testamentet måste ha en del formkrav för att det ska vara giltigt, bland annat måste det bevittnas och undertecknas, 10 kap 1 § Ärvdabalken. Mitt råd till dig är att kontakta en jurist för att få hjälp med att utforma ett testamente med dina önskemål. Du kan boka en tid hos våra jurister där du får hjälp med det, det gör du HÄR.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny, och Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare