FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/03/2020

Kan jag hindra min arbetsgivare att anställa en person som gör mig obekväm?

Hej!

Har varit patient på ortopedmott, där blivit illa behandlad av en personal och att hon slängt personlig sak, har anmält till Pat, nämnd. Under inläggningen framkommer att hon fått anställning på avd där jag arbetar, har kontaktat chefen somreder lite i detta. Mitt problem är att jag nu ska behöva se, träffa arbeta ihop med henne när min sjukskrivning är slut, vilket känns som min arbetsmiljö kommer bli förjävlig.

Hur går jag vidare för att stoppa hennes anställning, vart kan jag vända mig? Finns det nått att göra åt detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga har du varit patient på ortopedmottagningen. På mottagningen har du blivit illa behandlad av en ur personalen och du har anmält det hela till patientnämnden. Du har nu fått veta att vederbörande fått ny anställning och ska arbeta på den avdelning där du arbetar. Du känner nu obehag att behöva arbeta med personen och du undrar vad du kan göra för att stoppa hennes anställning.

Tyvärr finns det ingen juridisk möjlighet för dig att hindra att personen i fråga anställs på den avdelning du arbetar på. Nu framkommer det inte riktigt av din fråga om din anmälan till patientnämnden utmynnat i något eller om det lagts ner. Det är dock, oavsett det, i slutändan upp till din arbetsgivare att välja om den vill anställa personen eller inte. Det du kan göra, och det du redan gjort som jag förstår det, är att kontakta din chef. Jag tycker det är en god idé dels att du har kontaktat din chef, men även att du berättar om det skulle hända något på avdelningen mellan dig och den medarbetare du känner obehag inför. Förhoppningen får vara att, trots det obehag du känner, det fungerar att ha er anställda på samma avdelning. Om det inte fungerar kan arbetsgivaren besluta om omplacering på grund av samarbetssvårigheter. Om du och den andre personen har svårigheter att samarbete kan det innebära att arbetsgivaren har grund för att omplacera någon av er, eller omplacera er båda.

Sammanfattningsvis finns det inget juridiskt stöd för dig för att hindra att den person du känner obehag inför anställs på den avdelning du arbetar. Det enda du kan göra är att informera din chef, att berätta för din chef om det händer något och att försöka samarbeta. Om du och den andra personen inte kan samarbeta kan det innebära att arbetsgivaren har rätt att omplacera någon av er; eller er båda.

Om något är oklart eller du behöver mer hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare