Kan jag häva köpet när säljaren vill avhjälpa felet en tredje gång?

Har frågor kring konsumentköplagen. Vi har köpt en bil av en bilhandlare som började lukta rök efter några dagar och dom har fått två st försök att rätta till felet. Men det uppkommer igen. Nu vill dom ge det ett tredje försök även fast vi vill häva köpet. De vill hellre stå fast vid sin sak och att vi isåfall gör en prövning hos ARN. Kan vi lämna in bilen och låta de få ett tredje försök och samtidigt anmäla till ARN? Eller vad bör vi annars göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Allmänt om konsumentköplagen och fel i vara
Som jag förstår det är det ostridigt mellan dig och bilhandlaren att det har varit fel på den sålda varan, bilen.

När det föreligger fel i köpt vara aktualiseras olika typer av påföljder. Köparen (konsumenten) har rätt att när en vara är felaktig kräva avhjälpande eller omleverans eller prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom har köparen rätt att kräva skadestånd, 22§ konsumentköplagen.

Konsumenten kan själv kräva att säljaren avhjälper felet. Tilläggas kan att avhjälpande ska ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten. Däremot, skulle konsumenten kräva en annan påföljd än avhjälpande har säljaren trots detta en rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet. Detta förutsätter dock att ett sådant avhjälpande kan ske inom skälig tid och utan direkta kostnader eller väsentliga olägenheter för köparen. 26§ konsumentköplagen, 27§ konsumentköplagen.

I ditt fall har säljaren fått två försök på sig att avhjälpa felet men har trots detta inte lyckats. Konsumentköplagen är en skyddslagstiftning och ska skydda konsumenten, bland annat genom att ge konsumenten starka rättigheter. Konsumenten är oftast den svagare parten i sådana här avtalsförhållanden. Detta kommer till uttryck i reglerna ovan genom att avhjälpande inte ska innebära väsentliga olägenheter för konsumenten. Att en tredje gång få chans att avhjälpa samma fel går troligtvis över vad en konsument ska behöva "tåla".

Om avhjälpande inte kan ske inom skälig tid eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för konsumenten, får konsumenten häva köpet om felet är av väsentlig betydelse, 29§ konsumentköplagen.. En bil som ger upphov till rök är inget säkert fordon och bör inte användas. Att inte kunna använda sin köpta vara på grund av fel, är ett väsentligt fel.

Bedömning i ditt fall
Som jag ser det, och utifrån omständigheterna i din fråga, har du rätt att häva köpet. Att säljaren ska få tre försök på sig att företa avhjälpande är troligtvis mer än vad konsumenten ska behöva tåla för att få sin felfria vara. Det är ingenting som hindrar dig från att lämna in bilen en tredje gång till säljaren, men du behöver inte. Jag skulle råda dig att gå till ARN. De hjälper dig att bevaka dina rättigheter och genom att få hjälp av dem får du mer "tyngd" i ditt påstående om att du har rätt att häva.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo