Kan jag häva köpet av överhettad mobiltelefon?
Hej,
Jag köpte en mobiltelefon i mars månad och i juli så började batteriet strula. Telefonen överhettade och det syntes på displayen att glaset tagit skada utav värmen inifrån telefonen. Detta hände medan jag körde bil och hade mobilen i fickan. Inga skador uppstod på mig då vi akut fick stanna och jag fick ta ut mobilen ur byxfickan. Batteriet har därefter varit väldigt svagt och laddats ur inom 2-3h utan användning utav telefonen. Jag åkte till butiken för att reklamera mitt köp och min telefon, dem tog emot den men var inte villiga att häva mitt köp utan meddelade att dem ska skicka varan på reparation.
Min fråga är nu om jag har rätt att häva köpet, neka en reparerad vara eller ny telefon.
Telefonen är ca 4 månader gammal. Den började ta skada på egen hand inne i telefonen.
Får jag den reparerad så blir det ju inte en ''ny'' telefon utan en vara som är reparerad på grund av ett fel som jag själv inte orsakat.
Jag känner heller inte att jag vill ha en sådan telefon då det förmodligen kunde slutat värre om jag inte upptäckte att telefonen överhettade på en gång.
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!
Jag kommer i mitt svar till dig utgå från att du köpt mobiltelefonen i egenskap av konsument och kommer därmed att använda de konsumenträttsliga lagarna för att besvara din fråga. Om du köpt den som näringsidkare (t.ex. i ditt företag) är andra lagar aktuella och skyddet lägre.
Konsumentlagen gäller om du köpt telefonen för privat bruk
Om du köpt telefonen för privat bruk av en näringsidkare är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig (1 § KKöpL). Då det redan konstaterats att det är ett fel på telefonen och det inte tvistas med säljaren om det, kommer jag inte att beröra vad som räknas som ett fel eller ej och vem som har bevisbördan. Det som är intressant för dig är om du kan kräva en ny telefon eller måste acceptera att säljaren lagar telefonen till dig.
Huvudregeln är att säljaren har rätt att laga telefonen två gånger innan du kan häva
Om varan är felaktig får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller häva köpet. Du kan även kräva skadestånd (22 § KKöpL). Du har som köpare i första hand rätt att begära avhjälpande eller omleverans utan kostnad. Den påföljd som bör väljas ska vara proportionerlig, dvs. det ska vara den som å ena sidan medför lägre kostnad för säljaren och å andra sidan mindre olägenhet för dig som köpare (26 § KKöpL). Kräver du som köpare annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har säljaren ändå rätt att erbjuda dessa i första hand istället för att godta hävning eller prisavdrag, så länge som det sker utan dröjsmål (27 § KKöpL).
I ditt fall innebär det att du i princip kan välja mellan avhjälpande eller omleverans. Avhjälpande innebär att mobiltelefonen repareras, omleverans att den byts ut till en likvärdig vara. I ditt fall är telefonen inte helt ny så en likvärdig vara kan därmed innebära en telefon som är fyra månader gammal. Även om du skulle begära prisavdrag eller hävning har säljaren ändå rätt, om det sker utan dröjsmål, att erbjuda dig utbyte eller reparation. Efter hur Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tidigare har beslutat så har säljaren två gånger på sig att reparera ett fel innan du har rätt att begära hävning.
Du får häva köpet om det är av väsentlig betydelse för dig
I vissa fall kan du ha rätt att helt häva köpet. Dels kan hävning bli aktuellt om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller sker inom skälig tid (28 § KKöpL), dels om felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § KKöpL). Om ett fel är av väsentlig betydelse för dig får avgöras i det specifika fallet.
Sammanfattning och råd
Du har som konsument ett bra skydd vid köp av en näringsidkare. Vid fel har du i första hand rätt att begära utbyte eller reparation. I princip har du rätt att välja mellan dessa, dock görs det en proportionalitetsbedömning mellan de två. Säljaren har i regel rätt att reparera telefonen två gånger innan du har rätt att begära hävning. Även om du begär prisavdrag eller hävning har säljaren rätt att erbjuda utbyte eller reparation i första hand. Du kan dock begära hävning om felet är av väsentlig betydelse för dig. Vad som är väsentlig betydelse får avgöras i det enskilda fallet.
Mitt råd till dig är att du kontaktar säljaren och förklarar din oro över den värmeutveckling som skedde från telefonen. Det är antagligen lättare för dig att begära ett utbyte till en likvärdig telefon än att häva köpet helt. Du kan även försöka att få igenom en hävning utifrån det du förklarat i din fråga, att du inte vill ha en sådan telefon då det antagligen kunde slutat värre om du inte upptäckte att den överhettade på en gång.
Om du inte kan komma överens med säljaren rekommenderar jag dig att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och begär att få tvisten prövad där. Att låta ARN pröva tvisten är helt gratis. Även om näringsidkaren inte måste följa dess rekommendationer brukar i regel seriösa näringsidkare göra det. En anmälan hos ARN kan göras direkt via deras hemsida.
Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!
Vänligen,