FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/05/2018

Kan jag häva köpet av en häst?

Hej!

Jag köpte en unghäst av en privatperson.

Jag har fått med papper och skadehistorik och i kontraktet har vi skrivit att hästen ska användas till dressyr tävling och allroundridning.

Vi har skrivit att det är en unghäst som är oinriden på utbildning.

Nu har det visat sig att hästen redan blivit inriden en gång av säljaren. Går det häva köpet eftersom jag på pappret köpt en oinriden häst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Som kort svar kan sägas följande. För att i ditt fall kunna häva köpet krävs som utgångspunkt att du vid köptillfället påpekat för säljaren av att du var intresserad av att köpa just en oinriden häst och att säljaren på så sätt hade vetskap om din förväntan. Utöver detta måste du som köpare påtala felet för säljaren och meddela hen att du vill häva köpet med anledning av felet. Detta ska med fördel göras så snart som möjligt. För att häva ett köpeavtal mellan två privatpersoner måste dock vissa andra omständigheter också beaktas. Jag ska nedan redogöra mer ingående vad som gäller mellan dig och säljaren med anledning av hästköpet.

Regleringen av köpet
Vid köp av en häst mellan två privatpersoner blir köplagen tillämplig. Köplagens bestämmelser gäller så till vida inte något annat följer av köpeavtalet mellan parterna (3 § köplagen). Detta innebär att det kontrakt som du och säljaren har skrivit utgör den huvudsakliga utgångspunkten för bedömningen. Av kontraktet framgår att du har köpt en unghäst som är oinriden på utbildning.

Varan, i detta fall hästen, ska i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet mellan dig och säljaren. I ditt fall visar det sig nu att varan inte stämmer överens med det som avtalats och därmed är varan att anse som felaktig (17 § köplagen).

Huvudregeln är den att du inte får åberopa att det föreligger fel om du före köpet undersökte hästen och då borde ha märkt att hästen redan var inriden (20 § köplagen). En undersökning innebär här exempelvis att du provred hästen. I detta hänseende har du som köpare nämligen ett ansvar. Det är svårt för mig att säga något exakt eftersom jag inte vet de närmare omständigheterna kring köptillfället (hur säljaren agerade, vad ni diskuterade, eventuell provridning etc.). Jag tolkar dock din fråga som att du inte kände till att hästen faktiskt var inriden vid köpet och att du inte heller hade anledning att tro det. Därmed har du rätt att kräva felpåföljder eftersom att felet inte beror på ditt ansvar som köpare (30 § köplagen).

Att köpa en unghäst är ett unikt köp och därmed kan inte säljaren avhjälpa det aktuella felet (en inriden häst kan inte göras oinriden). För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren borde insett denna betydelse. Med detta menar jag, som jag sagt i mitt korta svar ovan, att du påtalat vikten av att du hade för avsikt att köpa just en oinriden häst. Åtminstone att du fört på tal att du varit intresserad av en oinriden häst och att säljaren därmed varit på det klara med detta var din förväntning. Du ska också så snart som möjligt meddela säljaren att du vill häva köpet, (39 § köplagen).

Det kan tilläggas att köpare har ett generellt ansvar att undersöka varan efter köpet, (31 § köplagen). Alltså att kontrollera avtalets uppfyllelse. Så snart ett fel upptäcks ska detta meddelas till säljaren (32 § köplagen). Det framgår inte av din fråga hur lång tid som har förflutit från det att du upptäckt att hästen redan var inriden. Om säljaren vid köptillfället visste att hästen redan var inriden men inte upplyste dig om det har hen handlat på ett klandervärt sätt (i strid mot tro och heder) och du har av den anledningen inte lika kort tidsfrist på dig att meddela säljaren om felet, (33 § köplagen). Men som sagt är det alltid bra att så snart ett fel upptäcks höra av sig till säljaren och påtala felet.

Sammanfattningsvis kan konstateras att din rätt till hävning är beroende av olika faktorer och det är svårt för mig att därför säkert säga om du får rätt att häva köpet. Om säljaren haft vetskap om att hen sålde en redan inriden häst men att du tydliggjort att du var intresserad av att köpa en oriden häst och inte borde insett att hästen redan var inriden är min bedömning att du borde ha rätt till hävning.

Jag råder dig att kontakta säljaren och diskutera den uppkomna situationen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte så är du varmt välkommen att ställa en ny.

Linn GerhardssonRådgivare