Kan jag häva köpet?
Köpte en ny moped förra året oktober 2017, den har start problem och jag måste kosta på att betala för den ska komma till deras verkstad 2000kr och nu är det fel igen på den jag vill häva köpet nu
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Konsumentköp
Jag kommer i följande svar utgå ifrån att du är en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. D.v.s. att du är en konsument enligt 1 § 5 st. Konsumentköplag (1990:932) (KköpL).
Fel i vara
En vara ska i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet, 16 § 1 st. KköpL. Varan är felaktig om den avviker ifrån detta, 16 § 3 st. KköpL. Som konsument ska man kunna förvänta sig att en helt ny moped ska fungera (och framförallt starta) utan problem.
Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnades. Säljaren svarar för fel som funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare, 20 § KköpL.
Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat kan visas eller om det är oförenligt med varans eller felets art, 20 a § 1 st. KköpL. Eftersom att du inte uppger under vilken månad (under 2017) som du köpte mopeden och när felet uppstod kan jag inte bedöma om säljaren ska stå för felet eller inte. Om felet uppstått inom sex månader tid finner du dina rättigheter i nästföljande stycke.
Köparens rättigheter och skyldigheter vid fel i vara
Om varan är felaktig får köparen kräva avhjälpande (reparation), omleverans (en ny moped), prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller kräva hävning, 23, 26-29 §§ KköpL. För att få häva mopedköpet måste felet varit av väsentlig betydelse, t.ex. innebära att du haft svårigheter med att ta dig till och från din arbetsplats, 29 § KköpL.
Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Detta kallas för reklamation. Meddelande som lämnas inom två månaders tid efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § 1 st. KköpL. Reklamation måste ske inom 3 år från det att köparen tog emot varan, 23 § 3 st. KköpL.
Sammanfattningsvis
Eftersom att jag inte vet exakt vilket datum du köpte mopeden och när felet uppstod kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga. Om sex månaders tid inte har passerat bär säljaren ansvaret för de fel som uppstått och du kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (under förutsättningen att du reklamerat felet till säljaren i tid). Om sex månader har passerat finns tyvärr inga påföljder du kan kräva av säljaren enligt denna lag.
Jag hoppas att jag förklarat reglerna på ett vis som gör att du förstår dina rättigheter.
Vänligen,