Kan jag häva köpet?

2016-07-17 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Köpte en husbil av en bilfirma som sålde den åt en privatperson. när jag haft den i 2 dagar märker jag att det har läckt in vatten vid ett fönster. det stod vatten på fönsterkarmen på insidan. det här kunde jag inte upptäcka när jag gick igenom bilen kanske på grund av att det inte regnade när jag gick igenom bilen. kan jag häva köpet eller göra något annat.
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att köpet i detta fall har skett mellan en näringsidkare (friman) och en konsument (dig) är konsumentköplagen tillämplig (förkortas KKöpL) (se lagen här). För att du som konsument ska ha rätt till prisavdrag, hävning eller liknande måste det vara fel på husbilen i enligt KKöpL.

I 16 § KKöpL finns beskrivet vad som ska anses utgöra "fel i vara". Eftersom att jag inte vet vad som var avtalat i form av kvalité och andra egenskaper kan jag inte säga att det ska anses vara fel på husbilen för att egenskaperna avviker från det som avtalats mellan dig och firman. I detta fall, efter vad jag kan utläsa av frågan, skulle jag i alla fall säga att det är fel i vara gällande husbilen då den avviker från vad du som köpare kunnat förutsätta. Om man köper en husbil antar jag att man förutsätter att det inte ska läcka in vatten. Även om en vara har sålts i "befintligt skick" ska det anses som fel i vara, om den är i sämre skick än du med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta enligt 17 § KKöpL.

Firman ansvarar för fel som fanns på husbilen vid avlämnade, även om felet visar sig senare enligt 20 § KKöpL. Som konsument finns en väldigt förmånlig bestämmelse i 20a § KKöpL som innebär att om ett fel visar sig inom sex månader från avlämnandet ska felet anses ha funnits vid avlämnandet. Om felet i detta fall visade sig efter två dagar får det alltså anses ha funnits när du köpte husbilen och det är då firman som bär ansvaret. För att kunna åberopa felet på husbilen måste du reklamera felet till firman, senast två månader från det att du upptäckte felet.

Om du säger till firman att du vill häva köpet har de ändå rätt till att avhjälpa felet eller göra en omleverans (omleverans kan vara svårt när det gäller en husbil) enligt 27 § KKöpL. Alltså är det lämpligt att först be om att de åtgärdar felet. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller sker för sent efter reklamationen har du rätt prisavdrag eller häva köpet, detta enligt 28 § KKöpL. För att få häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse för dig. I första hand är alltså ett avhjälpande av felet att föredra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel Frick
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1070)
2020-09-29 Konsumentköplagen vid fel på bil
2020-09-28 Kan en begagnad båt vara belastad med en kredit?
2020-09-27 Häva köp utan fel eller dröjsmål
2020-09-25 När är säljaren inte skyldig att fullgöra köpet?

Alla besvarade frågor (84563)