FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/09/2018

Kan jag häva ett köp som sålts i befintligt skick?

Hej,

Jag har köpt en bil i befintligt skick av en privatperson. Jag har varit och kollat på bilen och efter det köptes bilen i befintligt skick.

När jag sen två veckor senare får tillgång till bilen så har den möglat invändigt. Alla säten har fullt med mögel på sig samt panel dörrar. Dessutom fungerar inte en fönsterhissen.

När jag påpekar detta och vill häva köpet så går dom inte med på det. Dom går med på en prisreduktion men jag vill inte ha bilen längre pågrund av mögel.

Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå ifrån informationen du givit mig i din fråga.

I din situation blir köplagen tillämplig, då jag antar att du är en privatperson som köpt av en annan privatperson.

Enligt 20 § i köplagen har du som köpare en undersökningsplikt när du köper en vara.

Du nämner att du undersökt bilen, men frågan är om du hade kunnat se möglet när du var påväg att köpa den om du undersökt den mer noggrant. Det kan vara så att du inte kunnat märka möglet just då om den inte varit synlig d.v.s. om den varit gömd eller att det precis börjat mögla.

I och med att du köpt bilen i befintligt skick leder det till att det blir svårare att klaga på fel då du köpt bilen begagnat. Men att sälja något i befintligt skick innebär inte att säljaren är fri från ansvar för eventuella fel och skador på varan. Har möglet och den trasiga fönsterhissen funnits innan du köpte bilen kan dessa klassas som fel i vara enligt 19 § i köplagen, eftersom du inte varit beredd på att bilen skulle vara i sämre skick än vad den var. Du kan alltså bara vända dig till säljaren om klagomål med fel som funnits på bilen innan du köpte den enligt 21 § köplagen. Vid fel i vara kan du kräva säljaren på prisavdrag eller att häva köpet. Mögel är ett väsentligt fel. Kravet för att häva köpet är att felen i varan är av väsentlig betydelse för dig, vilket möglet definitivt är. Om det kostar för mycket att åtgärda möglet kan detta också vara en anledning till hävning.

Sammanfattningsvis kan du vända till säljaren med felen i bilen, men då förutsätts att din undersökning varit tillräckligt noggrann. Mitt råd är att du inte fullgör köpet och vänta på en eventuell stämning, detta förutsätter förstås att du inte betalat hela summan än. Men om du har betalat hela summan anser jag att du ska prata med säljaren av bilen och tala om att du enligt lag har rätt att häva köpet pga mögel, eftersom att det är ett väsentligt fel. Om ni inte lyckas lösa det själva blir sista alternativet att blanda in en domstol, vilket tar tid och kan kosta pengar om man förlorar. Förhoppningsvis kan ni lösa det själva, vilket är till er bådas fördel.

Lycka till!

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare