Kan jag hålla inne depositionen när hyresgästen missfärgat väggarna?

Hej!

Jag har i 6 månader hyrt ut min lägenhet i andra hand. Vid inflytt så dokumenterade jag tillsammans med hyresgästen alla befintliga skador i lägenheten. Efter att de bott i lägenheten i ca en månad så började de att klaga på dålig lukt, matos och röklukt. Utan min tillåtelse så har de tvättat väggarna med ättika för att försöka få bort lukten.

Vid utflytt så lämnade de bara nycklarna i brevlådan och när jag skulle gå igenom lägenheten så var väggarna förstörda, missfärgade och randiga av ättikan, samt väldigt smutsig. Nu måste jag som förstahandshyresgäst återställa alla väggar, jag har kontaktat flera målarfirmor och kostnaden blir mellan 15-17 000 kr. Hyresgästerna lämnade en deposition på 20 000. Hur gör jag? De påstår att de inte förstört väggarna. Bevisning finns i form av bilder före och efter inflytt, samt skriftligt erkännande att de tvättat väggar med ättika. Ska summan för återställande dras från deposition?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen har en vårdnadsplikt för lägenheten och är skyldig att ersätta skada som de orsakar lägenheten (12 kap. 24 § jordabalk). Av informationen du skriver i frågan så tolkar jag det som att skadorna på väggen inte kan ha uppkommit på annat sätt än genom hyresgästernas försök till att göra rent väggarna.

När det gäller depositioner så finns det ingen lag som reglerar vad den ska användas till eller så i såna här fall. Man utgår alltså helt enkelt från vad ni har avtalat om. Jag skulle dock säga att detta är ett typfall av vad en deposition ska vara till för. Min rekommendation är att först kolla igenom det ni avtalat om depositionen (alltså om det står något särskilt i hyresavtalet). Med största sannolikhet ger detta avtal dig rätt att hålla inne depositionen och i slutändan använda denna för att se till så att lägenheten blir i godtagbart skick igen.

Om hyresgästen fortsatt kräver tillbaka depositionen så kan detta leda till en tvist och i sådana fall kan det eventuellt vara bra att eventuellt kontakta en jurist.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare