FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/04/2022

Kan jag göra något åt att min arbetsgivare ger mig mitt schema mindre än två veckor innan arbetet?

Vad kan jag göra om mitt företag bryter mot 2 veckors lagen när de gäller arbetsschema. Jag fick reda på att jag ska va på utbildning på annan adress än där jag jobbar. 3 dagar innan. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du anger ”2 veckors lagen” antar jag att du menar arbetstidslagen som anger att arbetsgivare ska meddela schema senast två veckor i förväg, om arbetstagaren arbetar annat än tillfälligt (12 § arbetstidslagen).

Lagen anger även att schema får lämnas på kortare tid i förväg, om ”verksamhetens art” eller ”händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det”. Sådana undantag skulle exempelvis kunna innefatta verksamheter som är av sådan karaktär att man vanligen behöver ändra schemat i princip dagligen eller att något oförutsett sker (12 § arbetstidslagen och se vidare prop. 1981/82:154 s. 71).

Lagen radar upp ett antal regler i lagen som arbetsgivaren kan bli skyldig att betala sanktionsavgift för om denne överträder regeln, dock anges inte 12 § (som reglerar de två veckorna) i relation till denna bestämmelse (26 § arbetstidslagen).

Arbetsmiljöverket ska dock ha tillsyn över lagen och se till att arbetsgivare följer reglerna (20 § arbetstidslagen).

Notera dock att lagen inte gäller vissa personer, exempelvis okontrollerat arbete, arbetstagare med företagsledande position eller för arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll (se 2 § arbetstidslagen).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla andra bestämmelser än vad lagen gör, som därmed går före arbetstidslagen (3 § arbetstidslagen).

Sammanfattning och rekommendation

Det kan föreligga en undantagssituation som gör att företaget har haft rätt att ändra ditt schema på kortare tid än två veckor. Eller så kan ett kollektivavtal på arbetsplatsen medge att arbetsgivaren kan ändra schemat på kort tid.

Tyvärr kan du inte göra särskilt mycket åt detta som hänt. Möjligen kan du kontakta arbetsmiljöverket (som kan utföra tillsyn på företaget) och meddela att arbetsgivaren inte följer arbetstidslagen. För mer hjälp rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund, om du är medlem i sådan. Alternativt boka tid med en av våra kunniga jurister.

Annars hoppas jag att du fått svar på din fråga och är nöjd med mitt svar!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare