Kan jag ge bort min bostadsrätt i gåva? Kan bostadsrättsföreningen beslut om uthyrning i andra hand?

Hej! Jag kommer ärva en bostadsrätt från min avlidna mor och jag är enda arvingen. Min fråga är nu om jag kan ge bort lägenheten som en gåva? Vilka avgifter ska betalas då? Vad händer då med skatten? Jag undrar även om det är ä helt och hållet upp till bostadsrättsföreningen att besluta om jag kan hyra ut i andra hand? Dom säger nämligen nej till det. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar dina frågor enligt följande och kommer besvara dem enligt följande:

• Kan jag ge bort en bostadsrättslägenhet som en gåva?

- Vilka avgifter ska betalas då?

- Vad händer då med skatten?

• Är det helt och hållet upp till bostadsrättsföreningen att besluta om jag kan hyra ut i andra hand?

Den reglering som aktualiseras är bostadsrättslagen

Bostadsrättslägenhet som gåva

Den som tar över bostadsrätten måste godkännas som medlem

En överlåtelse av en bostadsrätt kan ske genom försäljning, byte eller gåva. Detta innebär att äganderätten övergår till en annan person. Däremot gäller, att innan en överlåtelse kan slutföras, så måste den som ska ta över bostadsrätten godkännas som medlem i bostadsrättsföreningen. Detta gäller i enlighet med bostadsrättslagen 6 kap 5 §

Dock, måste styrelsen i bostadsrättsföreningen ha skäl för att neka medlemsskap i enlighet med bostadsrättslagen 2 kap 1 § och 3 §, vilket exempelvis kan vara bristande ekonomiska förutsättningar hos den som ska överta lägenheten eller att det i stadgarna ställs speciella krav på medlemmarna i föreningen - exempelvis en viss ålder, seniorboende eller liknande.

Överlåtelse genom gåva

Om en bostadsrätt överlåts genom gåva, så ska ett gåvobrev upprättas och skickas till bostadsrättsföreningen. Detta gäller i enlighet med bostadsrättslagen 6 kap 4 §. Gåvomottagaren måste då också ansöka om medlemsskap i bostadsrättsföreningen, vilket följer av ovan.

Gåvobrevet bör innehålla följande:

  • Givare och mottagare
  • Utförlig beskrivning av bostaden
  • Datum för tillträde
  • Villkor för överlåtelse; om det finns något villkor
  • Underskrift av båda parter (givaren och mottagaren)
  • Godkännande av make, maka, sambo eller registrerad partner

Skatt på överlåtelsen

Om du överlåter en bostadsrätt helt utan ersättning roch utan att något lån övertas, räknas det som en ren gåva och utlöser ingen skatteplikt, dvs ingen kapitalvinstskat aktualiseras. Detta eftersom gåvogivaren omöjligt kan anses ha gjort någon kapitalvinst på överlåtelsen. Gåvotagaren övertar då gåvogivarens anskaffningsvärde i sin helhet.

Bostadsrättsföreningens rätt att besluta om tillåtelse av att hyra ut i andra hand

Boende i andra hand

Om en bostadsrätt överlåts genom gåva, men gåvogivaren önskar bo kvar i lägenheten, behöver bostadsrättsföreningens styrelse informeras om detta eftersom att det blir fråga om en andrahandsuthyrning.

Tillstånd från föreningens styrelse

En andrahandsuthyrning kräver tillstånd från  föreningens styrelse, i enlighet med bostadsrättslagen 7 kap 10 §.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Vid hjälp med upprättande av gåvobrev eller liknande, är du varmt välkommen att enkelt kontakta någon av våra mycket hjälpsamma jurister HÄR! Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare