Kan jag förvara mitt testamente hemma?

Hej . Jag är en ensamstående kvinna i 70 års ålder och börjar fundera hur jag gör med min fristidsstuga framöver. Jag har endast ett barn, en son som är gift.

Vill gärna att , han skall ha den som enskild egendom vid min bortgång. Den har även varit min enskilda egendom , efter mina föräldrar. Vill gärna att den skall vidare i släkten framöver, även om min son kommer att skilja sig.

Hur bör jag förvara ? kan jag ha "testamentet m vidimerat här hemma, eller skall det skickas någonstans ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör arvs- och testamentsrätt. Detta regleras i ärvdabalken (ÄB).

Om du vill upprätta ett testamente som anger att fritidshuset ska vara din sons enskilda egendom så måste det nedtecknas i testamentet (7 kap 2 § 3 p Äktenskapsbalken (ÄktB). Villkoret kan formuleras "Fritidshuset ska vara X enskilda egendom". Detta får konsekvensen att fritidshuset inte ska ingå i en bodelning om giftemålet mellan din son och hans fru skulle ta slut av någon anledning (9 kap 1 § och 10 kap 1 § ÄktB).

För att testamentet ska vara giltigt krävs att det uppfyller kraven för ett testamente. Dessa krav finns nedskrivna i 10 kapitlet, ärvdabalken. I 1 § står att testamentet ska upprättas skriftligt med två vittnen. Testamentsvittnena bör vid sina namn anteckna sitt yrke och hemvist. De bör också intyga vilken tid bevittnandet skedde samt övriga omständigheter som kunna vara av betydelse för testamentets giltighet (10 kap 2 § ÄB).

Testamentet kan förvaras hemma så länge det uppfyller kraven för ett giltigt testamente.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare